Literatuur & Romans De Geus Oktober 2009

De wereld is groot en overal loert redding

Trojanow is een schrijver die behoorlijk kan uitweiden in zijn taalgebruik. Ook dit verhaal wordt in eerste instantie vaag beschreven. Soms wat lastig te volgen met een vaag einde. Je moet er van houden.

Alexandar Luxow wordt geboren in het communistische Bulgarije. Zijn vader Vasko droomt van de vrijheid en een beter leven in het Westen. Hoewel zijn moeder Tatjana liever bij haar familie blijft, gaat ze mee als Vasko in de zomervakantie besluit om heimelijk met zijn gezin te vluchten. Na een tocht vol tragikomische incidenten belandt het jonge gezin in een vluchtelingenkamp in Italië, een miserabel oord waar sommige vluchtelingen al jarenlang wachten op de afhandeling van hun asielaanvraag. Vasko en zijn gezin vluchten verder, naar Duitsland. Ze vinden er het betere leven dat ze zochten, maar lang duurt het niet. Alex’ ouders verongelukken in de eerste fatsoenlijke auto die ze zich kunnen veroorloven. Alex overleeft het ongeluk, maar verandert van een vrolijke, ondernemende jongen in een depressieve, apathische jongeman. Oma Slatka in Bulgarije hoort niets meer van hem en besluit haar wijze en bereisde vriend Bai Dan, koning van het backgammon, eropuit te sturen om Alex te zoeken.

Trojanow is een schrijver die behoorlijk kan uitweiden in zijn taalgebruik. Ook dit verhaal wordt in eerste instantie een beetje vaag beschreven. Door sprongen in de tijd worden belangrijke personages  achtereen geschetst voordat het verhaal echt van start gaat. Zodra Vasko en zijn vrouw besluiten het land te ontvluchten met hun kleine zoon wordt het verhaal interessanter. De moeilijkheden die zij hierbij ondervinden worden spannend beschreven en je bent benieuwd of ze het allemaal wel gaan redden in het buitenland. Hun oversteek naar Duitsland is een beetje afgeraffeld, want al gauw neemt het verhaal een enorme sprong vooruit en staan Alexandar en Bai Dan centraal. Wat Alex is overkomen als Bai Dan hem eindelijk vindt is voor de lezer onduidelijk. Hij is depressief en praat weinig. Dan maken ze een paar geweldige fietstochten mee en op het laatst vertelt Alex wat er met zijn ouders is gebeurd. Dit vertelt hij overigens aan een vreemde die hij tegenkomt en de lezer wordt hierbij in het duister gelaten. Hierdoor mis je toch het laatste stukje van de puzzel die het plaatje compleet maakt.

De wereld is groot en overal loert redding is een aardig verhaal, soms wat lastig te volgen met een vaag einde. Je moet er van houden.

285

9789044514643