Literatuur & Romans Signatuur Mei 2014

De waarheid en andere leugens

Een prettig tempo, goed uitgewerkte personages, een boeiende mix tussen heden en verleden en daarbij een vleugje spanning.

Henry is een succesvol schrijver. Hij is elegant, ruimdenkend en bijzonder gevaarlijk. Want Henry is een gentleman-oplichter, die een heel aangenaam leven voor zichzelf gecreëerd heeft. Per ongeluk wordt zijn minnares zwanger van hem. Nu moet hij zijn vrouw wel alles vertellen. Hoewel, moet hij haar echt alles vertellen? Dat zou zijn bestaan totaal ontwrichten. Het zou eenvoudiger zijn om zijn minnares uit de weg te ruimen. Maar uitgerekend bij die actie maakt Henry een onherstelbare fout.

In De waarheid en andere leugens volgen we het leven van Henry en zijn vrouw Martha en minnares Betty. Henry is succesvol auteur, maar niet wegens zijn eigen verdiensten. Zijn vrouw Martha schrijft de boeken, maar wil niets van de publiciteit weten. Dus doen ze alsof Henry de boeken schrijft en zo wordt hij een succesvol auteur. Wanneer hij een affaire krijgt met zijn redacteur Betty en zij in verwachting raakt, komt zijn leven op losse schroeven te staan. Al snel blijkt ook het verleden hem te achtervolgen. Henry besluit voor de makkelijkste oplossing te gaan, het uit de weg ruimen van zijn minnares. Als hij per ongeluk de verkeerde persoon om het leven brengt, raakt hij steeds verder verstrikt in zijn eigen val.

Arango heeft er goed aan gedaan het verhaal te laten aanvangen met de aankondiging van de zwangerschap van Betty. Geen ellenlange inleiding over hun affaire, maar meteen vlot van start. Het verhaal vangt dan ook met prettige vaart aan en dat blijft gedurende het hele verhaal zo. Gebeurtenissen volgen elkaar in rap op en dat houdt het voor de lezer afwisselend. Het verhaal is een roman, maar bevat tevens thrillerelementen. Niet alleen wegens meerdere moorden, maar ook door het politieonderzoek dat wordt opgestart en de gebeurtenissen uit het verleden die worden opgerakeld. Langzaamaan leert de lezer Henry steeds beter kennen. Wat heeft hij te verbergen? Dat niet alle spannende gebeurtenissen even goed zijn uitgewerkt en Henry wel erg makkelijk overal mee wegkomt, vergeven we Arango maar.

Arango kiest er bewust voor om als leidende verhaallijn het heden te kiezen en het personage van Henry. Het politieonderzoek komt maar terloops aan bod, waardoor het niet de boventoon gaat voeren in het verhaal.

De personages zijn goed uitgewerkt en met name het karakter van Henry komt goed tot  zijn  recht. Ontzettend knap dat Arango bij de lezer sympathie weet op te wekken voor deze man. Hij is ten slotte een moordenaar. Ondanks dat weet hij Henry echter zo te typeren dat Henry niet als gevaarlijk of psychopaat over komt.

Een fijn debuut wat me zeker nieuwsgierig heeft gemaakt naar meer werk van de hand van Arango. Een prettig tempo, goed uitgewerkte personages, een boeiende mix tussen heden en verleden en daarbij een vleugje spanning. En zelfs na dichtslaan van het boek, heb je als lezer nog altijd enig begrip voor Henry… Puike prestatie!

236

9789056725129