Literatuur & Romans Arena November 2009

De vrouw van de tijdreiziger

Laat je verrassen en je zult mee genomen worden op reis naar een overweldigend grote liefde met veel mooie en ontroerende momenten.

De vrouw van de tijdreiziger is het verhaal van Clare, een studente kunstgeschiedenis, en Henry, een avontuurlijke bibliothecaris. Ze leerden elkaar kennen toen Clare zes was en Henry zesendertig, en trouwden toen Clare drieëntwintig was en Henry eenendertig. Onmogelijk, maar waar: zonder dat hij er iets aan kan doen verplaatst Henry zich door de tijd, vooral op voor hem emotioneel zware momenten. Samen met zijn grote liefde Clare probeert Henry uit alle macht een leven te leiden zoals ieder ander.

De vrouw van de tijdreiziger is inmiddels een ware klassieker en ook succesvol verfilmd. Ik moest er dus wel aan geloven om het boek eindelijk eens te gaan lezen. In het boek volgen we Clare en Henry. De lezer ervaart al snel hoe het leven voor Henry moet zijn, want het verhaal maakt sprongen in de tijd. Zowel naar het heden als naar het verleden. En waar je eerst nog moeite doet om na te denken waar je exact in het verhaal zit, laat je dit al snel los. Dan komt het verhaal ook beter tot zijn recht, laat het maar gewoon over je heen komen. Het verhaal is goed te volgen.

De vrouw van de tijdreiziger is een zeer origineel verhaal en leest als een sprookje. Door sprongen naar het heden weet de lezer al wat er gaat gebeuren in het leven van de twee. Henry weet dit ook, maar laat Clare vaak bewust in het ongewisse. Zo weet hij al snel dat ze veel moeite zullen hebben met het in verwachting raken, maar dat ze uiteindelijk de ouders worden van een prachtige dochter. Wanneer zij ook blijkt te kunnen reizen in de tijd zet dit het stel voor een dilemma: laten ze de situatie zoals deze is of gaan ze onderzoekstrajecten in in de hoop haar te kunnen ‘genezen’?

Het boek beschrijft het tot stand komen van een grote liefde, maar ook de moeilijke momenten en het uiteindelijke afscheid van elkaar. Niffenegger heeft dit zeer mooi beschreven. Ze neemt de tijd gebeurtenissen uitvoerig uit de doeken te doen, toch verveelt het nergens. Ook bevat het boek genoeg grappige momenten. Zoals de bruiloft van Clare en Henry. Zal Henry aanwezig zijn of door de spanning toch weer in de tijd gaan reizen? Extra lastig omdat niet iedereen weet van zijn ‘gave’.

De vrouw van de tijdreiziger is een verhaal dat je de tijd moet geven om tot bloei te laten komen. Laat je verrassen en je zult mee genomen worden op reis naar een overweldigend grote liefde met veel mooie en ontroerende momenten.

BadgesKlassiekerVerfilmd

510

9789022554029