Literatuur & Romans Unieboek September 2007

De vrouw met de regenhanden

De vrouw met de regenhanden is een erg intrigerend en interessant verhaal, gebaseerd op historische feiten over een waargebeurd drama dat zich in het negentiende-eeuwse Parijs heeft afgespeeld. De reden van het complot wordt pas op het einde van het boek duidelijk en is geheel onverwacht.

Parijs, voorjaar 1867. Een paar dagen voor de opening van de wereldtentoonstelling wordt in de Seine het lijkje van een kind gevonden. De moeder wordt aangeklaagd wegens moord, maar blijft hardnekkig verklaren dat ze onschuldig is. Haar verdediger trekt zich het lot van de jonge vrouw aan en bijt zich in haar zaak vast. Bijzijn onderzoek stuit hij op vreemde ongerijmdheden: ontlastend materiaal wordt achtergehouden, getuigen verdwijnen…

De vrouw met de regenhanden is een erg intrigerend en interessant verhaal, gebaseerd op historische feiten over een waargebeurd drama dat zich in het negentiende-eeuwse Parijs heeft afgespeeld. Door een onderzoek dat iemand doet naar de architectuur van het gebouw waarin de wereldtentoonstelling destijds werd gehouden stuit de jongeman op de rechtszaak tegen de moeder van het vermoorde kindje. Tijdens zijn bezoeken aan de bibliotheek komt hij er gauw achter dat een vrouw een paar tafels verderop verscheidene keren boeken heeft geleend waarnaar hij zo hard naar op zoek is. Hun overeenkomende interesse groeit uit tot een gecompliceerde romance.

De aantrekkingskracht van de mysterie tussen de twee wordt erg goed neergezet door Fleischhauer. Ook de spanning rondom het proces van de ten onrechte gevangengenomen moeder is goed voelbaar. Ook heeft de auteur erg zijn best gedaan in het achterhalen van dit waargebeurde drama. Hierdoor heeft Fleischhauer duidelijk kunnen maken hoe de Parijse overheid in die tijd omging met dreigende situaties. De reden van het complot wordt pas op het einde van het boek duidelijk en is geheel onverwacht. Erg fascinerend boek.

383

9789047500735