Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2019

De vrouw in suite 10

De onderhoudende schrijfstijl van Ware maakt veel goed, evenals het feit dat er veel sprake is van dialogen. Dit maakt dat je haar de herhalingen en het tragere deel van het verhaal sneller vergeeft.

Dit had het perfecte tripje moeten zijn. Dit was haar kans op promotie. Maar een moordenaar gooit roet in het eten. En zij is de enige getuige. Tijdens een cruise is Lo Blacklock getuige van een moord, maar niemand gelooft haar. Vastberaden om erachter te komen wie het slachtoffer was en waarom ze vermoord is, gaat Lo op zoek naar de waarheid. Maar Lo zal er snel achter komen dat een moordenaar niet gediend is van mensen die hun neus in andermans zaken steken…

Na een inbraak in haar flat is Lo doosbang en krijgt ze nergens rust. Wanneer ze voor haar werk verslag moet doen van een cruise kon dat op geen beter moment komen. Lo hoopt wat bij te kunnen komen. Na een kennismaking met haar mede cruise gasten gaat Lo terug naar haar hut om zich te verkleden voor het avondprogramma. Ze mist haar mascara en klopt aan bij de naastgelegen hut. Er doet een vrouw open waarna ze een kort gesprek hebben. Wanneer Lo dit ter sprake brengt gedurende de avond, wordt er echter gezegd dat de hut naast haar leegstaat. Wie is deze vrouw? Heeft Lo haar echt gezien of was het haar verbeelding na te veel drank en te weinig slaap? En hoorde ze nou echt iemand overboord vallen?

De setting van het boek is goed gekozen. Een beperkt aantal mensen, een schip welke je niet zomaar kunt verlaten, een mogelijke moord, wie heeft er wat te verbergen? Door de locatie wordt het al snel een whodunit. Doordat iedereen wel wat te verbergen heeft en daarmee zijn eigen motief, blijf je als lezer gissen. De zoektocht van Lo boekt weinig vooruitgang. Ze is vooral erg moe, misselijk en drinkt te veel. Dit doet wel af aan de spanningsboog van het verhaal. De setting maakt dat ik geboeid blijf, maar de spanning is ver te zoeken. De onderhoudende schrijfstijl van Ware maakt veel goed, evenals het feit dat er veel sprake is van dialogen. Dit maakt dat je haar de herhalingen en het tragere deel van het verhaal sneller vergeeft. Hoewel haar debuut In een donker donker bos ook vrij traag was, wist deze wel echt te verrassen en sloeg het in als een bom. De vrouw in suite 10 is daarentegen een vermakelijk verhaal waar de puzzelstukjes steeds meer op hun plaats vallen, maar waar weinig sprake is van echte spanning.

352

9789021024530