Thriller & Spanning A.W. Bruna Maart 2015

De vrouw in de spiegel

De vrouw in de spiegel zit gewoon goed in elkaar. Fijne karakters, uitgebreide verhaallijnen en voldoende spanning om het verhaal afwisselend te houden.

Twee weken nadat zuivelbedrijf Latté een dreigbrief ontvangt waarin tweehonderdduizend euro wordt geëist, valt het eerste slachtoffer door spijkers in een pak yoghurt. Brigadier Tess Westerhout stort zich op de zaak en komt op het spoor van Charlie ‘de Rat’ Zwols, die een straf uitzit voor een eerdere afpersingszaak. Charlie lijkt Tess en haar collega Vincent verder te kunnen helpen, maar hij eist voor zijn medewerking een wederdienst van Tess. Om aan antwoorden te komen, zal Tess een levensgevaarlijk spel met hem moeten spelen. En Charlie blijkt angstvallig veel over Tess te weten. Intussen gaat de afperser verder met zijn voorbereidingen om nieuwe slachtoffers te maken..

De vrouw in de spiegel was het eerste boek dat ik las van Kim Moelands. Wel vaker ontvingen wij recensie-exemplaren van eerdere titels van Kim, maar het waren altijd andere recensenten die op haar boeken zaten te azen. Nu wij door AW Bruna gevraagd waren mee te doen aan de blogtour, besloot ik zelf het nieuwste boek van Moelands te lezen. En begrijp ik ook meteen waarom andere recensenten altijd haar boeken wilden lezen!

In De vrouw in de spiegel volgen we rechercheur Tess, een vlotte dame die veel tijd aan haar werk kwijt is, waardoor haar privéleven er af en toe bij inschiet. Ze vormt een goed duo met haar collega Vincent. Wat ik meteen heel prettig vind van Moelands is dat ze niet in de clichés vervalt welke je zo vaak tegenkomt in dit soort thrillers. Een rechercheur die verlaten is door zijn partner, nu aan de drugs en alcohol verslaafd is en met een laatste zaak alles uit het verleden recht kan zetten. Heerlijk verfrissend dat Moelands hier niet aan meedoet. Ze vertrouwt op haar eigen kunnen en weet de karakters van Tess en haar omgeving goed uit te werken en treffend neer te zetten.

Het verhaal wordt vanuit verschillende kanten belicht, wat het aantrekkelijk maakt voor de lezer. We volgen zowel Tess, op haar werk als privé, maar komen ook meer te weten over de ex-directeur van Latté en zijn gezin. Dit maakt het verhaal afwisselend. Moelands neemt ruim de tijd om het verhaal op te bouwen, wat het extra diepgang geeft. Het boek verveelt geen moment.

Het plot zit goed in elkaar en alle puzzelstukjes vallen op hun plaats. Helaas wist ik al wel wie de dader moest zijn. De doorgewinterde, en oplettende, lezer van psychologische thrillers weet al snel hoe de vork in de steel zit. Dit komt door slechts één opmerking van de dader in het eerste deel van het verhaal. Moelands had dit gedeelte beter achterwege kunnen laten, zodat het ook voor de doorgewinterde lezer van dit type boeken, als een verrassing zou komen. Dan was er echt sprake geweest van een shockeffect.

Desalniettemin zit De vrouw in de spiegel gewoon goed in elkaar. Fijne karakters, uitgebreide verhaallijnen en voldoende spanning om het verhaal afwisselend te houden. En gelukkig aan het eind een opening voor een volgend deel met Tess in de hoofdrol. Ik kijk er naar uit!

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

304

9789400505766