Thriller & Spanning The House of Books Mei 2009

De voyeur

Het plot zit knap in elkaar en komt aardig onverwacht. Vooral het eind van het verhaal bevat veel verrassende wendingen en zodoende weet Freeman de verwachtingen waar te maken.

Al dertig jaar wordt inspecteur Jonathan Stride achtervolgd door één moord. In 1977 is de zus van zijn vriendin op wrede wijze doodgeslagen. Als de schrijfster Tish Verdure een boek wil wijden aan de tientallen jaren oude moord, voelt Stride er weinig voor de zaak te heropenen. Maar Tish heeft nieuwe bewijzen die schokkende vragen oproepen over het optreden van de politie… en zelfs over Strides eigen vrouw.

Het nieuwe onderzoek schrikt iemand af die ervoor wil zorgen dat hun geheimen verborgen blijven. Stride zet de jacht in op een voyeur die de sleutel heeft tot de oplossing van twee meedogenloze moorden. Hoog boven de wateren van Lake Superior wordt Stride geconfronteerd met zijn ergste angsten – en de waarheid over het verleden…

Wederom een sterk verhaal met oude bekende Jonathan Stride in e hoofdrol. Geen standaardtype politieagent. Uiteraard wel problemen uit het verleden die hem achtervolgen, maar gelukkig geen zielige alleenstaande man met een alcoholprobleem, het aloude bekende recept uit vele thrillers. Jonathan is een sterke man die zijn leven aardig op de rit heeft. Totdat Tish Verdure op het toneel komt, een oude vriendin van zijn overleden eerste echtgenote. Al snel wordt het verleden opgerakeld.

Een oude en nieuwe zaak vermengen zich waardoor er genoeg gebeurt in het verhaal. De moord op de zus van zijn eerste echtgenote lijkt te maken te hebben met een man (voyeur) die tienermeisjes begluurt in hun slaapkamer tijdens de donkere avonduren. Aan Stride en zijn team om uit te zoeken wat het verband tussen de twee zaken is en om deze op te lossen. Ondanks dat er weinig gebeurt in het eigenlijke verhaal, weet het wel te boeien. Elk hoofdstuk eindigt toch net spannend genoeg om verder te willen lezen. Het plot zit knap in elkaar en komt aardig onverwacht. Vooral het eind van het verhaal bevat veel verrassende wendingen en zodoende weet Freeman de verwachtingen waar te maken. Wederom een prima boek van Freeman!

432

9789044323931