Literatuur & Romans Atlas Contact September 2015

De vlamberken

De vlamberken is een prachtig verhaal over een rijke familiegeschiedenis, een mysterieuze tragedie, en liefdesperikelen van een jongeman die zichzelf nog moet ontdekken.

In de herfst van 1971 komt een Noors echtpaar om het leven in een bos in Frankrijk. Hun driejarige zoontje Edvard blijft ongedeerd en groeit op bij zijn grootvader op een afgelegen boerderij in Noorwegen. Wanneer deze twintig jaar later overlijdt, blijft Edvard alleen achter, met grote, onbeantwoorde vragen. Wat deden zijn ouders in dat afgesloten bos, en was het toeval dat ze op een oude gasgranaat uit de Eerste Wereldoorlog stapten? En wie heeft die prachtige doodskist gestuurd voor zijn grootvaders begrafenis, een ongekend staaltje vakmanschap, gemaakt van een houtsoort die niemand ooit heeft gezien? Zijn zoektocht naar antwoorden voert Edvard van Frankrijk naar de Shetland-eilanden en naar de duistere krochten van zijn familieverleden, dat nauw verbonden is met de grote Europese tragedies van de twintigste eeuw.

Lars Mytting is een van de best verkopende Scandinavische auteurs. De vlamberken is dan ook in 2014 bekroond met de Noorse boekhandelsprijs. Niet zo verwonderlijk als je dit boek leest. De vlamberken is een prachtig verhaal over een rijke familiegeschiedenis, een mysterieuze tragedie, en liefdesperikelen van een jongeman die zichzelf nog moet ontdekken. In het begin van het boek krijg je een duidelijk beeld van Edvards leven. De spanning bouwt zich op naarmate de geheimen zich ontrafelen. Met ongelofelijke diepgang en interessante details heeft Mytting een nauwsluitend levensverhaal geschreven. Een erg goed geschreven boek. Alles klopt. De vlamberken is een boek die je maar moeilijk kan wegleggen. Je wilt weten hoe alles zit. Een aanrader dus!

428

9789025445843