Literatuur & Romans Artemis & Co Mei 2010

De vier jaargetijden

Een prachtige roman over twee verlaten zusjes in het Venetië van eind 17e en begin 18e eeuw. De levens van de zussen wordt prachtig weergegeven. Een heerlijk boek, ook om veel te weten te komen over een tijd dat er voor een meisje niets te kiezen viel.

De zusjes Maddalena en Chiaretta worden als vondeling achtergelaten op de trappen van het Ospedale della Pietà, het klooster dat wereld-beroemd is om zijn muziekopleiding en concerten. De oudste, Maddalena, legt zich al op jonge leeftijd toe op het vioolspel en de drie jaar jongere, opstandige Chiaretta blijkt over een prachtige zangstem te beschikken. In het Pietà ontmoeten zij de beroemde componist en priester Vivaldi, die zijn Vier jaargetijden voor het klooster heeft geschreven.

Zijn verhouding met de kerk is grillig; hij komt en gaat naar gelang zijn temperament en financiën dat toelaten. Maddalena’s gevoelens voor de componist groeien naarmate zij meer met hem samenwerkt. Voor een vrouw in het klooster zijn er echter maar twee opties: non worden of trouwen, en dus zweren nooit meer in het openbaar te zingen. Terwijl Maddalena kiest voor haar viool en het kloosterleven, trouwt Chiaretta met een man uit een belangrijke aristocratische familie, en wordt uiteindelijk een van de machtigste vrouwen van Venetië.

Een prachtige roman over twee verlaten zusjes in het Venetië van eind 17e en begin 18e eeuw. De zusjes worden als vondeling achtergelaten bij een klooster. Dit klooster is beroemd om zijn muziekopleiding en concerten. Hun levens worden heel verschillend als de ene zus uitblinkt in vioolspelen maar in het klooster blijft en de andere zus een prachtige opera stem heeft maar na haar huwelijk niet meer mag zingen in het openbaar. De levens van de zussen wordt prachtig weergegeven. Een heerlijk boek, ook om veel te weten te komen over een tijd dat er voor een meisje niets te kiezen viel. Trouwen of het klooster in zijn de enige opties in een tijd dat de ouders hierover beslisten.

375

9789047201373