Literatuur & Romans Maart 2016

De verwarde cavia

Hoewel De verwarde cavia een vermakelijk boek is, weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet. Het verhaal blijft oppervlakkig en lijkt alle kanten op te bewegen.

Cavia werkt op de afdeling Communicatie. In korte hoofdstukken leren we haar en haar collega’s kennen. Stella van Human Resources. Ruud het enge hoofd van de afdeling Financiën. En Harm-Jan van de IT-afdeling, die al sinds 1999 een tamagotchi in leven houdt. Een cavia die in een kantoortuin tussen de mensen werkt: het klinkt wat onwaarschijnlijk, maar iedereen die ook maar een blauwe maandag op een kantoor heeft gewerkt, zal de avonturen van de verwarde cavia herkennen. Van een symbiotische relatie met het koffiezetapparaat tot passief-agressieve e-mails en duizelingwekkende perikelen rond de lief- en leedpot.

De verwarde cavia is het eerste boek van Cornelisse na haar lovend ontvangen taalbundels. Ik vind Paulien een leuke en humoristische vrouw en was dan ook erg benieuwd naar dit boek.

Wat meteen opvalt is dat het boek uit zeer korte hoofdstukken bestaat. De hoofdstukken lezen haast als losse columns. Toch zit er wel degelijk een rode draad in het verhaal. Bij aanvang moet ik even wennen aan het feit dat een cavia de hoofdrol toebedeeld heeft gekregen. Als je dit los kunt laten, is het echter wel vermakelijk. Het is knap van Cornelisse dat ze zich niet uitlaat over de collega’s van cavia. Zullen dit gewoon mensen zijn? Of ook dieren?

Het boek zal zeer herkenbaar zijn voor een ieder die ooit op kantoor heeft gewerkt. Bij mij is dat het geval, waardoor het boek evenveel herkenbare als grappige momenten bevat. Denk aan een noodgedwongen training van een nogal zweverig type, maar ook de omgang met de collega’s en de roddel en achterklap van de werkvloer.

Hoewel De verwarde cavia een vermakelijk boek is, weet ik niet zo goed wat ik ermee aan moet. Het verhaal blijft oppervlakkig en lijkt alle kanten op te bewegen. Ik mis een bepaalde diepgang en structuur. Los van de belevenissen van cavia op kantoor, gebeurd er niet zo veel, althans niets nieuws onder de zon. Het is vermakelijk, maar de hoofdstukken zijn eigenlijk meer van hetzelfde. Ik snap ook niet goed wat Cornelisse wil bewerkstelligen door een cavia als hoofdpersoon te kiezen. Een interessant uitgangspunt maar ik denk, gezien het talent van Cornelisse, dat zij ook met menselijke hoofdpersonages een goed verhaal had kunnen neerzetten. In een volgend boek van Cornelisse hoop ik dan toch op iets meet realiteitszin.

189

9789082430202