Thriller & Spanning A.W. Bruna Oktober 2008

De verrassing

De verrassing is een mengeling van verschillende levens die allemaal met elkaar verbonden zijn. Het boek is goed geschreven, het verhaal leest soepel en zit een boeiende samenhang in. Vooral de psychologische gedachtegang van de hoofdpersonen maken het verhaal interessant.

Ivor Tesham, een jonge, knappe en ambitieuze politicus, wil zijn minnares Hebe Furnal een onvergetelijk en spannend cadeau voor haar verjaardag geven: ze wordt zogenaamd ontvoerd. Terwijl Ivor met de champagne op haar zit te wachten, verstrijkt het tijdstip waarop Hebe zou moeten verschijnen.

Pas de volgende dag hoort hij dat de auto waar Hebe in zat, verongelukt is. De chauffeur en Hebe zijn dood, de handlanger zwaar gewond. Geschokt door de gebeurtenis, maar vooral bang dat uit zal komen dat hij Hebes minnaar was en achter de nepontvoering zat, wil Ivor er alles aan doen om erachter te komen of iemand hem kan verraden. Er is één vrouw die het zou kunnen weten, want zij was Hebes alibi op de dagen dat deze haar minnaar zag. Maar wat weet zij precies?

Het verhaal wordt verteld door Ivors zwager en Hebe’s beste vriendin Jane. Allebei zijn ze van begin af aan op de hoogte van Ivors relatie met Hebe. De gebeurtenissen rondom het auto-ongeluk zorgen ervoor dat Ivor nog jaren daarna gespannen blijft over het mogelijk uitkomen van zijn betrokkenheid. Niet alleen Ivors leven wordt hierdoor beïnvloed, ook Jane die worstelt met haar zoektocht naar geluk en daar ver in doordraaft om dit te forceren. Zal Dermot, Hebes chauffeur op de betreffende avond, het geheim van Ivor onthullen aan de media als en wanneer hij uit zijn coma ontwaakt?

De verrassing is een mengeling van verschillende levens die allemaal met elkaar verbonden zijn. Het boek is goed geschreven, het verhaal leest soepel en zit een boeiende samenhang in. Vooral de psychologische gedachtegang van de hoofdpersonen maken het verhaal interessant. Het geeft de sfeer die een misdaadroman behoort te hebben. Het boek lees je in een paar dagen uit, je wilt graag weten hoe het allemaal afloopt met Ivor en de andere personages.

275

9789022994788