Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Januari 2009

De veroordeelde

Dit boek is te omschrijven als spannend, wel doordacht, gedetailleerd en een goed gevoel van inlevingsvermogen van de auteur. Als dit boek zou worden verfilmd dan zal het ongetwijfeld een spannende thriller worden.

Het leven van Leslie McHugh is gedaald naar een dieptepunt. Haar man, rechercheur bij de politie van Chicago, zit midden in een gevaarlijke undercoveroperatie waarover hij niets kan loslaten. Zijn werk is zijn leven, en hij en Leslie spreken elkaar nauwelijks meer. Wat is er over van hun vroegere intimiteit en vertrouwen? Ook het contact met hun zeventienjarige dochter Ivy is volledig verstoord. Ivy gebruikt drugs en laat zich niets meer vertellen van haar ouders.

Dan komt Leslie in contact met de ex-vriend van haar dochter, Niko. Ze denkt hem te kunnen inzetten om de familiecrisis op te lossen. Maar de betrokkenheid en aandacht van de charmante Niko zijn bedrieglijk gevaarlijk. Hij heeft andere plannen met Leslie.

Craig McHugh, Leslie’s man, is zo zwaar betrokken bij een undercoveroperatie, dat hij zijn vrouw compleet verwaarloost. Zijn dochter krijgt verkeerde vriendjes en zijn vrouw krijgt toch wel de kriebels als de veel jongere Niko, het ex-vriendje van haar dochter, avances richting haar maakt. Wat ze niet weet is dat hij dat om een bepaalde reden doet….

Theresa Schwegel houdt in dit boek lekker de vaart erin. Op geen enkel moment is dit boek saai of vervelend. Ze weet goed te omschrijven hoe Craig zijn moeilijke politiewerk moet doen, hij is tenslotte een blanke Amerikaan die undercover is in China Town. Ook weet ze goed te verwoorden hoe Leslie zich voelt: verwaarloosd en zich afvragend of haar man misschien een affaire heeft. Als dan de veel jongere Niko haar aantrekkelijk lijkt te vinden, is ze ergens gevleid maar ook in de war. Ze is tenslotte al 40. Ze merkt ook dat haar 17-jarige dochter niet meer zo’n lief meisje is als wat zij dacht en eigenlijk iedereen wel voorliegt.

Het lijkt in dit boek over twee verhaallijnen te gaan, maar langzaam aan verweven deze lijnen in elkaar en uiteindelijk lees je naar een hele spannende plot toe. Dit boek is te omschrijven als: spannend, wel doordacht, gedetailleerd en een goed gevoel van inlevingsvermogen van de auteur. Als dit boek zou worden verfilmd dan zal het ongetwijfeld een spannende thriller worden. Maar dan wel met de juiste cast!

368

9789021801858