Thriller & Spanning De Geus Maart 2013

De vergeten zusjes

Een goed opgebouwde en spannende thriller met knap uitgewerkt plot die de lezer weet te verrassen. Ik ben overtuigd van de schrijfkunsten van Blaedel.

In een bos bij Kopenhagen wordt het lichaam van een vrouw gevonden. Het slachtoffer blijkt Lisemette te zijn, de helft van een tweeling. De meisjes zijn dertig jaar geleden in een zwakzinnigeninrichting opgenomen en daar overleden aan een longontsteking. Maar als Lisemette al die tijd nog in leven was, wat is er dan met haar zus gebeurd? Tegelijkertijd wordt hetzelfde gebied getroffen door een serie verkrachtingen en moorden, net als drie decennia daarvoor. Tijdens het onderzoek blijkt dat er meer aan de hand is dan rechercheur Louise Rick zich had kunnen voorstellen.

Louise Rick is net benoemd op de nieuwe afdeling Opsporingseenheid. Ze krijgt te maken met rechercheur Eik Nordstrom. Op zijn eerste werkdag moet ze hem laveloos uit de kroeg ophalen, dus veel hoop op een succesvolle samenwerking heeft ze niet. Samen onderzoeken ze een serie verkrachtingen in een bosrijk gebied waar Louise is opgegroeid en bewust jaren geleden afscheid van heeft genomen. Ongewild wordt ze weer geconfronteerd met haar verleden. Louise en Eik komen in contact met Eliselund, een inrichting die decennia geleden gesloten is en waar een jonge tweeling is overleden onder verdachte omstandigheden. Als een van de meisjes als volwassen vrouw blijkt te zijn vermoord en dus al die tijd in leven was, gaan Louise en Eik op zoek naar de andere helft van de tweeling. Maar niet zonder gevaar.

Het boek leest makkelijk weg en is spannend en onderhoudend. De korte hoofdstukken dragen daaraan zeker bij. De gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op waardoor de lezer niet kan verslappen. Daarbij leren we hoofdpersoon Louise goed kennen. Enigszins nukkig, maar door een kijkje in haar verleden krijg je ook begrip en waardering voor haar. En natuurlijk kunnen ook de clich├ęs niet uitblijven wanneer blijkt dat Louise en Eik steeds meer naar elkaar toegroeien.

Het plot zit goed in elkaar en werkelijk alle verschillende verhaallijnen worden aan elkaar geknoopt. Elk raadseltje wordt opgelost. De auteur zoekt het hierbij in een andere hoek dan ik als lezer had verwacht en daarin heeft ze mij weten te verassen. Een onderdeel uit het plot vind ik wat over the top, al kan ik hier verder geen uitspraak over doen om het plot niet deels te verraden.

Een goed opgebouwde en spannende thriller met knap uitgewerkt plot die de lezer weet te verrassen. Ik ben overtuigd van de schrijfkunsten van Blaedel!

352

9789044525021