Thriller & Spanning A.W. Bruna Oktober 2015

De verdediging

Korte, overzichtelijke hoofdstukken en continue spanning, een geweldig boek wat heerlijk leest.

Sebastian Rudd is geen gewone advocaat. Hij werkt vanuit een kogelvrije bestelbus die helemaal aan zijn eisen is aangepast, compleet met internet, bar, koelkastje, comfortabele leren stoelen, geheim wapenvak en een zwaarbewapende chauffeur. Hij heeft geen kantoor, geen partners en slechts één werknemer: zijn chauffeur die ook fungeert als zijn bodyguard, juridisch assistent, vertrouweling en golfcaddy. Hij woont alleen in een kleine, maar goed beveiligd appartement en zijn voornaamste meubelstuk is een ouderwetse pooltafel. Hij drinkt goede cognac en is gewapend.

Sebastian verdedigt mensen die andere advocaten nooit als cliënt zouden accepteren; een drugsverslaafde; een knul met tattoos die volgens zeggen lid is van een satanische sekte en wordt beschuldigd van het verkrachten en vermoorden van twee meisjes; een terdoodveroordeelde gangster; een huiseigenaar die is gearresteerd omdat hij schoot op een SWAT-team dat ten onrechte zijn huis binnendrong. Waarom deze cliënten? Omdat hij vindt dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces, zelfs als hij, Sebastian Rudd, moet bedriegen om dat voor elkaar te krijgen. Hij heeft de pest aan onrechtvaardigheid; hij houdt niet van verzekeringsmaatschappijen, banken en grote ondernemingen; hij wantrouwt alle overheidsinstanties en lacht om de ethische voorschriften die binnen het juridische systeem gelden.

Korte, overzichtelijke hoofdstukken en continue spanning, een geweldig boek wat heerlijk leest. Hij verdedigd de ene na de andere bijzondere cliënt met een goed verhaal. Het personage Sebastian wordt niet heel erg diep uitgewerkt, maar zijn avonturen en rechtszaken volgen elkaar in hoog tempo op. De rode draad in het verhaal, namelijk Sebastian zijn zoon Archer, zorgt ervoor dat ook zijn meer menselijke kant wordt belicht. De rechtszaken zijn sensationeel en de uitkomst is bijna altijd in het voordeel van Sebastian. Dit verhaal heb je binnen no time uit, een echte aanrader.

336

9789400506336