Thriller & Spanning A.W. Bruna September 2007

De verbanning

Er worden veel football termen gebruikt die voor velen vast onbekend zijn. Ook het romantische tintje is erg voorspelbaar en oppervlakkig. Een verhaal met weinig diepgang.

Rick Dockery speelt football op professioneel niveau. Een hoogvlieger is hij echter niet. Hij heeft verschillende clubs gehad maar zit doorgaans op de bank. Tijdens een cruciale wedstrijd wordt hij opgesteld, dit is zijn grote kans, maar dankzij Rick verliest zijn team de competitie. Rick verlaat met een hersenschudding het veld, fans zijn woedend en geen enkele club biedt hem nog een contract aan. Zijn agent vindt het beter als Rick zich een tijdje kalm houdt en op korte termijn vertrekt uit Amerika. Hij heeft een club gevonden in Parma, Italië. Rick kan dan spelen in een competitie op weliswaar lager niveau maar, dit is voor Rick nog de enige mogelijkheid om football te spelen.

Het team in Parma bestaat voornamelijk uit fanatieke amateurs, sommigen al op hogere leeftijd. Rick is gehaald om de club kampioen te maken. Alle hoop is op hem gevestigd. Rick heeft er weinig vertrouwen in en de eerste wedstrijden gaan niet fantastisch. Toch lukt het al snel om een aantal wedstrijden te winnen. Het team krijgt de smaak te pakken en maakt zelfs kans op de titel. Ze moeten dan nog wel het team uit Bergamo, dat ieder jaar kampioen wordt verslaan. Lukt het Rick om op het cruciale moment er te zijn of begaat hij weer een fatale misser in deze belangrijkste wedstrijd van het jaar?

Persoonlijk vind ik dit boek van Grisham een tegenvaller. Als altijd zit er wel snelheid in het verhaal maar er gebeurt vrij weinig. Rick maakt uitgebreid kennis met de Italiaanse cultuur. Uitgebreide maaltijden, handgeschakelde auto’s, opera enzovoorts. Verder worden er veel football termen gebruikt die voor velen vast onbekend zijn. Ook het romantische tintje is erg voorspelbaar en oppervlakkig. De operazangeres lijkt niet zijn droomvrouw maar goed genoeg. Ik vind het jammer dat dit verhaal zo weinig diepgang heeft. Hopelijk is het volgende boek van Grisham weer zo goed als we van hem gewend zijn.

De verbanning is een verhaaltje van niks over een Amerikaanse sportman die zijn Italiaanse club naar de overwinning moet zien te helpen en daarbij allerlei obstakels van niet onoverkomelijke aard moet nemen en ondertussen komt hij ook nog met zichzelf in het reine.

306

9789022993941