Literatuur & Romans Artemis & Co Mei 2012

De uitzonderlijke gave van William Praise

Heijmans heeft niet alleen voor een realistisch verloop van het verhaal gekozen, maar ook voor een realistisch eind wat helaas niet voor de zo gehoopte glimlach zal zorgen. Een mooi, maar tragisch verhaal. Desalniettemin prachtig op papier gezet door Heimans.

In een dorp op de savanne van Oost-Afrika wordt een jongen geboren. Tot ieders schrik is zijn huid witter dan die van een blanke. Zijn komst wordt gezien als een vloek en het verwachte onheil volgt. Wanneer de droogte aanhoudt en het gerucht gaat dat botten van een albino voorspoed brengende krachten zouden bezitten, wordt het gruwelijke lot van de twaalfjarige William Praise bezegeld. Om de jongen tegen verder gevaar te beschermen, stuurt de missionaris uit het dorp William naar Nederland. Als zijn voorspellende en genezende gaven wordt ontdekt, wordt ook hier alle hoop op hem gevestigd.

Al snel blijkt dat ik met verkeerde verwachtingen aan dit boek ben begonnen. Gezien de achterflap en cover ging ik ervan uit dat het verhaal zich hoofdzakelijk in Nederland zou afspelen, maar niets is minder waar. Het overgrote deel van het verhaal vindt plaats in Afrika. We volgen het leven van William Praise, vanaf zijn geboorte tot hij uitgroeit tot een jongvolwassen man. Als hij zijn lot probeert te ontlopen in Afrika komt hij in Nederland terecht om een opleiding te volgen tot priester. Maar ook in Nederland blijkt het leven minder makkelijk dan gedacht. Ondanks de regelmatig humorvolle gebeurtenissen die hij in Nederland meemaakt, lukt het mij niet de treurigheid los te koppelen van William Praise.

Heijmans onderwerp is helaas dagelijkse realiteit in Afrika, maar veel minder bekend in het Westen. Natuurlijk weet iedereen van het bestaan van albino’s af, maar het gruwelijke lot dat hen veelal wacht is bij velen niet bekend. Interessant uitgangpunt voor een boek wat de auteur tot een boeiend verhaal weet te maken. Heijmans heeft niet alleen voor een realistisch verloop van het verhaal gekozen, maar ook voor een realistisch eind wat helaas niet voor de zo gehoopte glimlach zal zorgen. Wellicht is juist dat hetgeen wat het verhaal geloofwaardig maakt. Een mooi, maar tragisch verhaal. Desalniettemin prachtig op papier gezet door Heimans.

287

9789047201489