Literatuur & Romans De Boekerij Februari 2010

De tweeling van Highgate

Niffenegger heeft een weergaloze roman neergezet met een spiritueel tintje en waar zeker de humor af en toe niet ontbreekt. De bewoners is de flat worden heerlijk uitgediept wat het boek een extra magisch tintje geeft.

De tweelingzusjes Julia en Valentina hebben een uitzonderlijke sterke onderlinge band. Op een dag krijgen ze een brief van een Engelse advocaat. Hun tante Elspeth Noblin, die ze nooit ontmoet hebben, is overleden en laat haar Londense appartement na aan haar nichtjes.

Nadat ze van hun verbazing bekomen zijn, besluiten de meisjes deze kans op avontuur te grijpen en te verhuizen naar Elspeths prachtige flat, die uitkijkt op de Highgate begraafplaats in Londen. Ze leren de andere bewoners van het gebouw kennen, onder wie Robert, de minnaar van hun overleden tante Elspeth, die alles over de begraafplaats lijkt te weten. Gaandeweg ontdekken de meisjes dat er nog veel leven is op Highgate. Vooral hun tante lijkt haar aardse leven niet goed achter zich te kunnen laten.

De twee zusjes lijken als twee druppels water op elkaar alleen hun karakters niet. Hoe ouder ze worden hoe meer het lijkt te botsen tussen de twee meiden. In Londen ontdekken ze nieuwe vriendschappen en zelfs liefdes. Jaloezie begint langzaamaan een rol te spelen. Naarmate de tijd vordert komen ze erachter dat het spookt in de flat en vanaf hier begint een verhaal dat je verstand te boven gaat! Soms is het verhaal wel erg vaag, maar dat maakt helemaal niet uit want op een of andere manier lijkt het allemaal te kloppen. De begraafplaats wordt heerlijk spookachtig beschreven je ziet de graven zo voor je van honderden jaren oud.

Niffenegger heeft een weergaloze roman neergezet met een spiritueel tintje en waar zeker de humor af en toe niet ontbreekt. De bewoners is de flat worden heerlijk uitgediept wat het boek een extra magisch tintje geeft. Toch heeft het verhaal niet voor iedereen een happy end, dit doet geen afbreuk aan het verhaal. Het verhaal is meeslepend je blijft maar lezen. Een verhaal dat je na doet denken over het leven en over het leven na het leven!

413

9789022553558