Literatuur & Romans Karakter Uitgevers Januari 2011

De Tonseltown maffia

De Tinseltown maffia is een onvergetelijk epos over de maffia in New York. Di Fulvio geeft een goed beeld van de moeilijke tijden en de denkwijze van vele mensen in die tijd. Deze dikke pil bevat een prachtig verhaal.

Cette Luminetta is het zoveelste kind uit een arm boerengezin en leidt een uitzichtloos leven in het Italiaanse dorpje Aspromonte. Als ze op haar veertiende zwanger blijkt te zijn van een bastaardzoon besluit ze naar Amerika te vertrekken. Ze betaalt met haar lichaam voor de overtocht per boot. Eenmaal aangekomen in de VS, registreert de immigratiedienst haar babyzoon, die ze de naam Natala heeft gegeven als ‘Christmas’.

De kleine Christmas groeit op in de smerige straten van de Lower East Side in New York, waar zijn moeder actief is als prostituee. Samen met zijn vriend Santo richt Christmas een gang op, de Diamond Dogs. Als de jongens op zekere dag een jong meisje redden dat het slachtoffer is van een brute verkrachting, neemt Christmas’ leven een andere wending. Het meisje – Ruth Isaacson – is de enige dochter uit een rijke joodse familie, die bezig is zich in de filmindustrie in Hollywood in te kopen. Er bloeit iets moois op tussen deze twee zo verschillende jongelieden. Maar wanneer Ruth met haar ouders naar Californië verhuist, verliezen de geliefden elkaar uit het oog.

In New York krijgt Christmas dankzij maffiabaas Arnold Rothstein de kans om bij de radio aan de slag te gaan. Hij leert snel en zijn droom is om zelf radioprogramma’s te gaan maken. Als een van de producenten hem zijn gangsterverhalen hoort vertellen, krijgt Christmas zijn eigen show, die al snel uitgroeit tot een ware sensatie met grote sterren als Fred Astaire en Duke Ellington. En dan krijgt Christmas een uitnodiging uit Hollywood om te komen praten over het schrijven van filmscripts. Hij weet dat Ruth in Hollywood zit en besluit op het aanbod in te gaan…

De Tinseltown maffia is een onvergetelijk epos over de maffia in New York. Dit past goed in het verhaal waarin een Italiaanse jongen opgroeit in één van de arme ‘immigrantenwijken’ in New York. Het verhaal beschrijft vooral het harde leven van arbeiders begin 1900. Di Fulvio geeft een goed beeld van de moeilijke tijden en de denkwijze van vele mensen in die tijd. Deze dikke pil bevat een prachtig verhaal met een happy-end.

574

9789061126089