Literatuur & Romans Arena Januari 2009

De tien belangrijkste dingen

De onderlinge familie banden zijn heel mooi en diep uitgewerkt. De relatie van het gezin is ontzettend hecht. Een prachtig verhaal over verdriet, liefde en loslaten.

Dag mam, Er zijn zo veel dingen die ik je nog wil vertellen, dat ik maar een lijst heb gemaakt. Ik zou waarschijnlijk wel eeuwig door kunnen gaan, dus heb ik alleen maar de tien belangrijkste dingen opgeschreven.

Jasmine is een typische tiener: driftig , loyaal en koppig. En ze is besloten om uit te zoeken of er nog nieuwe behandelingen zijn voor de ziekte van haar moeder, want opgeven is gewoon geen optie. Maar als Jasmine de zomer samen met haar ouders doorbrengt in hun vakantiehuisje op het platteland en haar moeder steeds zieker wordt, begint het tot Jasmine door te dringen dat er ook dingen zijn waar ze geen controle over heeft…

Jasmine is dolblij als haar moeder genezen is verklaard van kanker. Maar deze vreugde is maar van korte duur. En de moeder van Jasmine lijkt dit goed aan teĀ  voelen want ze wil heel graag vakantie vieren in hun vakantie huisje waar zijzelf is opgegroeid. Hier beleven ze samen een prachtige tijd. Jasmine sputtert eerst wat tegen, het blijft natuurlijk een puber. Jasmine ging liever naar het strand in Malibu dan ergens in het moeras op het platteland. Jasmine krijgt door dat het slecht gaat met haar moeder. Hucklesby heeft dit mooi beschreven. De onmacht die Jasmine voelt gaat door merg en been. De onderlinge familie banden zijn heel mooi en diep uitgewerkt. De relatie van het gezin is ontzettend hecht. Een prachtig verhaal over verdriet, liefde en loslaten. Een boek dat je in een adem uitleest.

240

9789089900302