Literatuur & Romans Mistral Juni 2010

De taal van het zand

Block heeft een mooie roman weten neer te zetten; spanning, liefde, onverwerkt verdriet, alles komt erin voor. De sympathie die je voor Abby gaat voelen is heel groot en dat is knap gedaan van Block.

Nadat ze haar man en haar zoontje heeft verloren in een brand, weet Abigail niet hoe ze verder moet. Ze pakt haar koffers en verhuist naar het eilande Chapel Isle. Daar probeert Abigail als vuurtorenwachter haar leven een nieuwe richting te geven, ver weg van alles en iedereen. Maar de eigenzinnige eilandbewoners, een dreigende orkaan en een serie geheimzinnige inbraken zorgen ervoor dat ze haar gevoelens wel onder ogen moet zien. Abigail verrast iedereen en vooral zichzelf door zich halsoverkop in het avontuur te storten om haar nieuwe leven te redden.

Abigail is lexicografe, grappig is ook dat elk hoofdstuk begint met de betekenis van een woord. Abby houdt van haar werk, maar na het verschrikkelijke ongeluk wil ze haar leven veranderen en verlaat haar veilige thuishaven voor het eilandje waar haar man zo van hield. Bij aankomst is de vuurtoren een bouwval en schijnt het er nog te spoken ook. Abigail weet met haar onhandige en lieve manier van doen de eiland bewoners langzaam voor zich te winnen.

Block heeft een mooie roman weten neer te zetten; spanning, liefde, onverwerkt verdriet, alles komt erin voor. De sympathie die je voor Abby gaat voelen is heel groot en dat is knap gedaan van Block. Een boek die vraagt om een verfilming en… Block is bezig met het vervolg. Ik kan niet wachten!

319

9789049951443