Thriller & Spanning The House of Books Mei 2007

De stripper

Het is Freeman gelukt het boek zo te schrijven, dat je als lezer elke keer net genoeg informatie krijgt om verder te willen lezen, maar nog lang in het duister blijft tasten omtrent de identiteit van de dader. Daarbij krijg je als lezer direct zin in een bezoekje aan het spannende, zwoele en corrupte Las Vegas.

De Strip in Las Vegas wordt opgeschrikt door twee moorden – een beroemdheid is vermoord tijdens een uitspatting met een prostituee, en een schooljongen is gedood tijdens een nietsontziende overval. Twee slachtoffers die niets met elkaar gemeen hebben, twee moorden zonder motief. De rechercheurs Jonathan Stride en Serena Dial staan onder enorme druk om deze misdaden buiten de kranten te houden, maar dit is Las Vegas, waar niets lang geheim blijft. Al spoedig vallen er meer doden op de Strip. Stride en Serena volgen een spoor van seks en wraak dat leidt naar een vastbesloten seriemoordenaar.

In De stripper volgen we twee rechercheurs uit Las Vegas in hun zoektocht naar een seriemoordenaar. Gaandeweg kom je meer te weten over de moordenaar en zijn motief en duik je in het privéleven van Stride en Serena. Ze beginnen hun zoektocht afzonderlijk, maar al gauw blijkt dat ze allebei dezelfde dader moeten hebben. Hun samenwerking is het begin van een serie moorden en aanwijzingen, waaruit blijkt dat de moordenaar een erg gevaarlijk spel speelt.

De stripper is een geslaagde combinatie van detective- en misdaadthriller. In het begin lijkt de zoektocht een geijkt detective verhaal. Maar gaandeweg blijken er meer belangen verstrengeld te zijn en zijn Stride en Serena niet de enige die jacht maken op de moordenaar.

Het is Freeman gelukt het boek zo te schrijven, dat je als lezer elke keer net genoeg informatie krijgt om verder te willen lezen, maar nog lang in het duister blijft tasten omtrent de identiteit van de dader. En hoe verder het boek gaat, hoe meer relaties er blijken te zijn tussen de verschillende karakters. Daarnaast vormt Las Vegas een prachtig decor voor dit boek. De ‘stad der zonden’ doet zijn naam zonder meer eer aan. Daarbij krijgt de lezer ook nog een leuke beschrijving van de stad met zijn vele facetten. Hoewel ik nooit in Vegas ben geweest, lijkt dit boek een goede sfeer te creëren die naar mijn idee goed past bij de stad.

De personages lijken ook allemaal goed te passen in Vegas en in het verhaal. De collega’s waarmee Stride en Serena werken zijn een fijne toevoeging aan het boek. Er zijn momenten geweest dat ik meer over de collega’s wilde weten dan over Stride en Serena zelf. Ook de verschillende getuigen of familieleden van slachtoffers lijken goed in het verhaal te passen. Prostituees, maffiahandlangers, ex-showgirls, alles kom je langs en elk personage lijkt wel een ‘vegas-tintje’ te hebben.

Al met al een prima te lezen boek, interessante cast en goede locaties. Als lezer krijg je direct zin in een bezoekje aan het spannende, zwoele en corrupte Las Vegas.

447

9789044319156