Literatuur & Romans De Geus Januari 2008

De steeneter

Als je dit leest, waan je je in deze streek en je ziet en voelt zelfs meer, als wanneer je er daadwerkelijk zou zijn. Het is alsof er steeds een gids met je meegaat, die je attendeert op de schoonheid, de ruigheid, de puurheid van het leven in dit dorpje in Noord Italië.

Deze roman van Davide Longo, met als bijtitel, een onthulling van lang verzwegen geheimen, begint met de vondst van het levenloze lichaam van de jonge Fausto. Het zorgt voor veel commotie in een afgelegen dorpje. Het is Fausto’s verdiende loon, al wil niemand zeggen waarom. Cesare, die het lijk vond, raakt steeds meer betrokken bij het recherche onderzoek. In zijn zoektocht naar de moord op zijn petekind, stuit hij op een zwijgzame, gesloten gemeenschap, op oude wetten en regels. Het ijzige zwijgen wordt uiteindelijk verbroken, wat zorgt voor een verrassende wending in het verhaal.

Het is alsof je, bij het lezen van dit boek, tegelijkertijd twee boeken leest. Het ene boek gaat over het verhaal en het andere gaat over het landschap, het leven en de sfeer in die streek, de huizen, de architectuur en inrichting, de gemeenschap en het bestaan van het individu. Het is haast een competitie tussen het ene en het andere boek. Toch is het  één boek: meesterlijk in elkaar gevlochten.

Neem bijvoorbeeld deze zin, waar het gaat over de marin:….”een zeewind, die de Franse valleien beklommen had en de zout- smaak van de kust met zich mee voerde. Als die de kop opstak, floten de elektriciteitsdraden en verdorden de bloemen.”  Als je dit leest, waan je je in deze streek en je ziet en voelt zelfs meer, als wanneer je er daadwerkelijk zou zijn. Het is alsof er steeds een gids met je meegaat, die je attendeert op de schoonheid, de ruigheid, de puurheid van het leven in dit dorpje in Noord Italië. Maar ook word je de hardheid in deze gesloten gemeenschap waar. Je vat  bewondering  op voor de hoofdpersoon, Cesare, die het leven zò vol leeft. Je komt heel dichtbij hem, als het over zijn hond en hem samen gaat. Meesterlijk weergegeven, met heel weinig woorden.

Tegelijkertijd is er ook het verhaal, een spannende detective, niet altijd makkelijk te volgen. Vaak werden me zaken pas achterste voren duidelijk. Je kop er goed bijhouden of tweemaal lezen, is mijn advies. En dat laatste, had mijn voorkeur.

Kortom, een prachtig boek.

160

9789044509458