Thriller & Spanning The House of Books Mei 2008

De stalker

De Stalker is niet een boek dat ademloos spannend is, maar de vertelwijze van Freeman heeft iets, waardoor je wel verder móet lezen. Hij beschrijft zijn decors op een beklemmende wijze en op zo'n manier dat de lezer er middenin zit.

Wanneer rechercheur Maggie Bei op een winternacht een dodelijke misdaad rapporteert, wéét inspecteur Jonathan Stride dat zij in de problemen zit. Maggie verbergt een verschrikkelijk geheim. En haar zwijgen wordt steeds verdachter. Maggie is niet de enige die geheimen heeft. Een jonge vrouw, die dol was op bizarre seksuele spelletjes, is verdwenen. Ze heeft een cryptische boodschap achtergelaten: Ik weet wie het is. Stride probeert een web van geweld en voyeurisme te ontsluieren, maar iemand is bereid moorden te plegen om dat te verbergen. Samen met zijn geliefde, politieagente Serena Dial, jaagt Stride op een chanteur die alle smerige geheimen van de stad kent. Zelfs die van Maggie?

Serena en Stride zijn terug in het boek De Stalker. Freeman weet zijn personages goed neer te zetten en vooral Stride leert de lezer echt beter kennen. Stride is een man met meerdere kanten, maar hard en meedogenloos naar de dader toe blijft hij. Serena daarentegen is wat zachtaardiger en naïever dan haar man, wat haar in dit boek flink in de problemen brengt en voor de nodige spanning zorgt. Toch is De Stalker niet een boek dat ademloos spannend is, maar de vertelwijze van Freeman heeft iets, waardoor je wel verder móet lezen. Hij beschrijft zijn decors op een beklemmende wijze en op zo’n manier dat de lezer er middenin zit.

In De Stalker zijn twee verhaallijnen gebruikt die uiteraard samenkomen naarmate het boek vordert. Hoe en waarom dat is de vraag die de lezer gedurende het verhaal bezig houdt. Beide verhaallijnen zijn meeslepend en weten de lezer nieuwsgierig te maken naar meer. Freeman  is een veelbelovend auteur waar we nog veel van gaan horen!

432

9789044321388