Thriller & Spanning Ambo | Anthos April 2008

De stad van Orpheus

Janette Turner Hospital blijft ook in de extreme situaties dicht op de huid van haar hoofdpersonen en dat maakt het des te meer invoelbaar en nooit ‘over de top’.

Als Leela Moore, een begaafd wiskundige onderzoekster in Boston, de jonge Australiër Mishka Bartok muziek hoort spelen in de metro, wordt ze gegrepen door zijn muziek. Hun passionele liefde lijkt hen te beschermen tegen het geweld en de terreur in de wereld om hen heen. Maar dat verandert als Leela wordt opgepakt na een vermoedelijke terreuraanslag. De mysterieuze Cobb Slaughter, een jeugdvriend van Leela, beweert dat Mishka’s echte naam Mikael Abukir luidt en dat haar muzikale minnaar banden heeft met de Palestijnse terreurbeweging Hamas. Leela is degene die geweld en terreur moet trotseren in haar zoektocht naar de waarheid en naar de man van wie zij houdt.

De stad van Orpheus is een prachtig boek. Het verhaal is spannend en ontroerend tegelijk. Knap van Janette Turner Hospital, want de drie hoofdpersonen Leela, Cobb en Mischka zijn niet gemakkelijk om je in te verplaatsen. Ze zijn begaafd en complex van karakter. Ook de muzikale en wiskundige vaktermen maken die afstand soms wat groot. Maar door het knappe schrijfwerk van Janette Turner Hospital, raak je geboeid en betrokken.

Janette Turner Hospital beschrijft net zo treffend het verhaal van hun jeugd in het verleden, als de dialogen in het heden. De achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt, de terreurdreiging in Amerika, maakt het spannend en levensecht. Soms zo echt dat je dat bijna liever niet leest. Janette Turner Hospital blijft ook in die extreme situaties dicht op de huid van haar hoofdpersonen en dat maakt het des te meer invoelbaar en nooit ‘over de top’.

348

9789041412706