Literatuur & Romans De Geus Mei 2015

De stad aan de rand van de hemel

Alhoewel ik het gebruik van oosterse woorden door het verhaal wel mooi vind, haalt het ook de snelheid uit het verhaal doordat je steeds de betekenis achterin moet gaan opzoeken.

De Indiase Jahan is op jonge leeftijd aanwezig bij de geboorte van het witte olifantje Chota, waardoor tussen hen een bijzondere band ontstaat. Wanneer Chota aan de sultan wordt gegeven als cadeau, gaat Jahan met hem mee naar Istanbul om voor het dier te zorgen. Hier valt Jahan al snel op door zijn intelligentie en wordt hij ingezet als leerknecht van de architect van de sultan. Dit behoedt hem echter niet voor de grillen van de sultan, die hem eerst laat vechten in de oorlog en hem vervolgens naar de gevangenis stuurt, of voor onverklaarbare ongelukken op de bouwplaatsen. En dan wordt Jahan ook nog eens halsoverkop verliefd op de dochter van de sultan.

De angstwekkende kreet van een vrouw zorgt ervoor dat Jahan de regels overtreed en het paleis insluipt, waar hij de lichamen vindt van de jongere broers van de net aangetreden Murat III. Dit voorval sleept je gelijk het verhaal in, om vervolgens een beetje tot stilstand te komen. Het verhaal gaat twee generaties terug in de tijd, naar de periode waarin sultan Süleyman regeerde en Jahan als jongen van twaalf bij hem terechtkwam als verzorger van een witte olifant en vertelt dan Jahans levensgeschiedenis tot bijna aan zijn dood. Een leven waarin hij door de sultan wordt ingezet in de oorlog, door hoofdarchitect Sinan opgeleid als zijn gezel, verliefd wordt op de onbereikbare dochter van de sultan en leert dat vrienden vijanden blijken te zijn en degenen die je niet kunt vertrouwen hem uiteindelijk het leven redden.

Alhoewel ik het gebruik van oosterse woorden door het verhaal wel mooi vind, haalt het ook de snelheid uit het verhaal doordat je steeds de betekenis achterin moet gaan opzoeken. Daarnaast had ik er moeite mee om Jahan ouder te zien worden, in de zin dat tegen het einde van het boek hij voor mij nog steeds een jonge knul was – laten we zeggen nu in zijn twintigerjaren – terwijl hij op dit punt al in de negentig is.

Het verhaal geeft een mooie inkijk in de Ottomaanse periode, vooral aangezien de meeste personen uit het boek echt hebben bestaan, zoals de sultans en de hoofdarchitect Sinan (ik kan dan ook aanraden de “Opmerking van de auteur” achterin het boek eerst te lezen, omdat dit – voor mijn gevoel – een extra waarde had tijdens het lezen).

540

9789044535099