Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff September 2010

De smaak van venijn

Een boek dat mij in positieve zin erg verrast heeft. Ik ben zeer benieuwd naar een volgend boek van Alan Bradley, al wordt het nog lastig dit verhaal te overtreffen!

Flavia de Luce woont met haar twee zussen en haar vader op het familielandgoed Buckshaw. De elfjarige Flavia is hoogbegaafd en dol op scheikunde. Ze doet graag experimenten in het scheikundelab dat van haar overleden moeder is geweest. Haar eigen gifbrouwsels test ze bij voorkeur op haar twee zussen. Op een morgen vindt Flavia het lichaam van een man in de moestuin. Voor haar neus blaast hij zijn laatste adem uit. Flavia is zo nieuwsgierig dat ze haar eigen onderzoek begint. De politie wil haar vreemd genoeg niets vertellen. Stukje bij beetje ontrafelt Flavia een vreselijk geheim uit haar vaders verleden. Ze gaat zo op in de raadsels en puzzels van haar speurwerk dat ze ook zichzelf in gevaar brengt, maar dat snapt ze pas als het al veel te laat is.

Flavia de Luce is een slimme maar ontzettend eigenwijze jongedame. Ze leeft in haar eigen wereld en is moeilijk van haar standpunten af te brengen. Dit is meteen haar grootste charme. Flavia weet te intrigeren en te boeien en ergens zijn haar maniertjes wel aandoenlijk. Vaak erger ik mij aan een jonge wijsneus als hoofdpersoon, maar de auteur heeft Flavia op een voortreffelijke manier neer weten te zetten en weet te balanceren tussen irritatie en aandoenlijkheid, wat bijzonder knap is.

Wanneer Flavia een dode man in de achtertuin vindt, besluit zij zelf op onderzoek uit te gaan aangezien de politie maar weinig verder komt. Al snel zit ze verstrikt in een web van leugens. Wanneer de dader lucht krijgt van haar bemoeienis wordt ze zelf slachtoffer en moet ze de dader voor blijven. Buiten dat, rommelt het ook intern in de familie van Flavia.

Een echte thriller zou ik het boek niet willen noemen. Er is een moord gepleegd, maar verder is het verhaal weinig spannend. De auteur weet je op dat vlak niet op het puntje van je stoel te laten zitten. Wel heeft de auteur een geheel eigen schrijfstijl en weet hij Flavia levensecht te beschrijven.

336

9789021803227