Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Juli 2007

De slangenkoning van Kathmandu

Het is een geweldig boek voor de jeugd, veel tovenarij, spanning en actie. Voor kinderen van de basisschool is het boek op sommige plekken nog wat te eng. Een echte aanrader voor jongeren van rond de veertien die eens willen kennismaken met fantasy. Ook volwassenen die plezier hadden aan Harry Potter zullen zich prima kunnen vermaken met dit boek.

In Het Achnaton Avontuur ontdekten Bob en Roos Galjoen, een twaalfjarige tweeling, dat ze afstammen van een heuse djinn. Opeens zijn ze bij machte om zomaar wensen te vervullen, naar bijzondere plekken af te reizen – zonder daarbij afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer – en zowel mensen als dingen te laten verdwijnen. In De Blauwe Djinn van Babylon leerde de tweeling er nog wat kunstjes bij.

Nu, in dit derde boek van De Kinderen van de Lamp, schiet de tweeling een djinn te hulp wiens vriend is overleden aan de beet van een koningscobra. Een ongeluk of boze opzet? Dat laatste, blijkt al gauw. Nog geen vierentwintig uur later staan Bob en Roos in de volle aandacht van de Cultus van de Negen Cobra’s. En die aandacht biedt hun weinig toekomstperspectief. Wat nu? Gelukkig is de tweeling bijzonder vindingrijk, vooral als het om hun leven gaat.

De slangenkoning van Kathmandu is het derde deel van de serie De kinderen van de lamp. De hoofdpersonen zijn Bob en Roos Galjoen, twee kinderen die Djinn blijken te zijn. In dit derde deel wordt een vriend van hun bedreigd door een boze cultus. Ze zullen naar het andere eind van de wereld moeten reizen om erachter te komen wat de cultus wil. Gelukkig is er hulp van enkele mede-djinns.

Dit boek was het eerste wat ik van de serie las. De titel en beschrijving op de achterkant spraken me direct aan. Een fantasy-boek met djinns als hoofdpersonen is weer eens wat nieuws. Dit stelt dan ook niet teleur. Kerr heeft de djinns mooi weergegeven, met hun krachten en zwaktes. Zo heeft elke djinn bijvoorbeeld een eigen toverlamp, werken hun krachten alleen bij hitte en hebben ze de mogelijkheid wensen in vervulling te laten gaan. Alladin was altijd al mijn favoriete sprookje uit duizend-en-één-nacht en dit boek leunt veel op invloeden vanuit dat sprookje.

Het boek lijkt geschreven voor de jeugd, ongeveer vanaf veertien jaar. Hierdoor las ik het snel uit en voelden sommige hoofdstukken ook wat simpel aan. Het is echter een geweldig boek voor de jeugd, veel tovenarij, spanning en actie. Voor kinderen van de basisschool is het boek op sommige plekken nog wat te eng. Er vallen een aantal doden en het verhaal is soms misschien wat lastig te volgen. Zoals ik al zei heb ik niet de eerdere twee delen van deze serie gelezen, maar ik kan zeggen dat dit deel afzonderlijk ook prima te volgen was.

Een echte aanrader voor jongeren van rond de veertien die eens willen kennismaken met fantasy. Ook volwassenen die plezier hadden aan Harry Potter zullen zich prima kunnen vermaken met dit boek. Het leest dan echter wel snel uit. Djinns blijken een prima onderwerp te zijn voor een fantasy boek, een beetje vreemd, maar wel lekker…

336

9789024553013