Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Oktober 2007

De sirocco

Het verhaal is origineel en mystiek, waarbij je je verbeeldingsvermogen en fantasie flink mag gebruiken. Een prima verhaal alhoewel een groot gedeelte al op de flaptekst wordt verraden.

Ex-geheim agente Grace Archer verblijft met haar achtjarige dochter Frankie op een afgelegen ranch in Alabama. Ze woont hier na een mislukte missie in Marokko, waar zij door de CIA wordt beschermd tegen een grote Marokkaanse misdadiger. Ze woont al jaren vreedzaam met de oude Charlie, beheerder van ranch. Al snel wordt duidelijk dat Grace een talent heeft om met paarden om te gaan. Ze kan de meest onhandelbare paarden temmen en schroomt de vele risico’s die hierbij komen kijken niet. Maar dan krijgt ze van de CIA te horen dat haar leven in gevaar is en deze lijkt al snel gelijk te hebben. Er wordt een poging gedaan om haar te ontvoeren en ze moet noodgedwongen op de vlucht slaan met haar dochtertje. Hierbij wordt ze geholpen door Jake Kilmer en zijn team, haar vroegere commandant en leraar bij de CIA. Bij haar volgende schuilplaats gaat het toch fout. Frankie wordt ontvoerd door handlangers van Marvot, de Marokkaanse misdaadkoning.  Om Frankie vrij te krijgen moet Grace terug naar de plaats van haar mislukte missie in Marokko. Hier moet ze de ongetemde blauwogige paarden van Marvot trainen. Alleen die paarden zijn in staat in de Marokkaanse woestijn een verborgen schat te vinden.

De Sirocco is een echte thriller voor vrouwen. Het gaat over een onafhankelijke, sterke vrouw waarin we ons allemaal kunnen herkennen. Na een turbulent leventje vestigt zij zich op een idyllische ranch, waar ze bevalt van een schattige en talentvolle dochter. Wie de vader is, wordt in het begin van het verhaal nog niet bekend gemaakt en dat geeft extra motivatie om verder te lezen. Later in het verhaal komt de vader in beeld. De verstoorde relatie tussen hen maakt dit verhaal alleen maar interessanter. Alhoewel het wel enigszins voorspelbaar is, worden de twee weer verliefd op elkaar, maar niet voordat Grace het hem eerst erg moeilijk maakt.  Romantiek en actie; ideaal leesvoer voor een vrouw dus.

Het verhaal is origineel en mystiek, waarbij je je verbeeldingsvermogen en fantasie flink mag gebruiken. Niettemin zorgt het originele plot toch voor enige vraagtekens. Waarom kunnen twee bijzondere paarden van Marvot een bijzondere schat vinden in de Sahara? Hebben zij daar een speciale sensor voor? Maar als hier niet teveel over nadenkt, is dit een prima verhaal alhoewel een groot gedeelte al op de flaptekst wordt verraden.

318

9789021800660