Literatuur & Romans Ambo | Anthos Juni 2013

De schok van de val

Matthew is een personage dat je in je hart sluit, om er nooit meer uit te laten. Wat een wervelend debuut.

Matthew is opgenomen in een inrichting. Hij houdt daar een dagboek bij over zijn jeugd. Toen hij negen was, overleed zijn oudere broer Simon: een keerpunt in Matthews leven. Met onderkoelde humor schrijft Matthew op wat hij sindsdien heeft meegemaakt. Hij schrijft over zijn moeder, zijn beste vriend, maar bovenal over Simon. Matthew beseft dat hij een unieke daad moet verrichten om zijn broer te herdenken.

Overal op Twitter zag ik zeer positieve berichten voorbij komen over het debuut van Nathan Filer. Ik kon het boek dan ook niet langer in mijn kast laten staan en móest er wel aan beginnen.

In De schok van de val volgen we Matthew en zijn gezin, in dit geval zijn ouders en zijn licht gehandicapte broer Simon. Wanneer Simon komt te overlijden glijdt Matthew steeds verder weg tot het echt niet meer gaat. Uiteindelijk wordt hij opgenomen in een inrichting om zijn leven weer op orde te krijgen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Matthew, vanaf de eerste bladzijde zit je ‘in zijn hoofd’. Hoe hij was als kleine jongen en hoe de relatie met zijn broer was, maar ook volgen we Matthew als tiener en uiteindelijk wanneer hij als 18-jarige in de inrichting zit. Gaandeweg leert de lezer hem steeds beter kennen en komen we er ook achter wat er daadwerkelijk gebeurd is in het verleden, hoe Matthew dit heeft ervaren en waarom hij zich zo schuldig voelt.

Je kunt duidelijk merken dat Filer ervaring heeft in de geestelijke gezondheidszorg. Hij schetst een treffend en realistisch beeld en laat Matthew in zijn waarde. Nergens wordt hij voor ‘gek’ versleten, Matthew is wie hij is en heeft ook zo zijn leuke en humoristische momenten. De manier waarop Filer zijn personage heeft weten neer te zetten maakt dat de lezer zich goed kan inleven in Matthew en hem eigenlijk als ‘normaal’ gaat zien. Dit levert tragische maar zeker ook ontroerende momenten op.

De schok van de val is een realistisch en ontroerend verhaal en tegelijkertijd eigenlijk helemaal niet depressief. Knap hoe Filer dit op papier heeft weten te zetten. Daarnaast bevat het boek tekeningen, verspringingen in de tekst en verschillende lettertypen. Zo lijkt het nog meer of Matthew daadwerkelijk het boek heeft geschreven en je zijn versie in handen hebt.

Filer geeft een goede kijk in de geestelijke gezondheidszorg. Ik hoop dat mensen deze zorgverleners nog meer op waarde weten te schatten en het belang gaan inzien van psychiatrische zorg. Filer brengt niet de standaard happy ending maar laat de lezer wel met een goed gevoel achter. Ik voel me vereerd dat Filer ons heeft laten kennismaken met Matthew.

BadgesDebuutLeestip

264

9789041422330