Thriller & Spanning De Fontein Mei 2009

De scherprechter

Het debuut van James Hayman is mij zeker niet is tegengevallen. Als hij iets minder gemakzucht en nog iets meer spanning weet toe te voegen in zijn volgende boek, dan mogen er wat mij betreft nog veel boeken van zijn hand volgen.

Op een vuilstort in Portland, Maine wordt het lichaam van een tienermeisje gevonden. Ze is gruwelijk toegetakeld en haar hart is met chirurgische precisie uit haar borstkas verwijderd. Diezelfde dag, ook in Portland, wordt een jonge zakenvrouw tijdens het joggen ontvoerd. Er wordt gevreesd voor haar leven. Rechercheur Michael McCabe heeft reden om aan te nemen dat beide misdaden het werk zijn van één dader, een moordenaar met een medische achtergrond. Tot kort daarvoor was McCabe werkzaam bij de afdeling Zware Misdaad van de New Yorkse politie. Hij kwam naar Maine om zijn verleden te ontvluchten en om zijn tienerdochter te laten opgroeien in een rustiger omgeving, weg van de gevaren van de grote stad. Eenmaal werkzaam in het relatief rustigere Portland is hij dan ook allerminst voorbereid op een sadistische moordenaar die dood en verderf zaait.

Een spannend boek wat in een gemakkelijk leesbare stijl is geschreven, dat is wat je krijgt als je dit boek koopt. Als hoofdpersoon is gekozen voor Michael McCabe, een gescheiden vader van een tiener, waarvan de ex-vrouw weer naar een aantal jaren stilzwijgen contact wil hebben met haar dochter. Verder beschikt hij over een fotografisch geheugen, handig, maar dat doet soms wel een beetje heel erg gemakkelijk aan. Hij komt al gauw op het idee dat de dader een hartchirurg zal zijn en komt daardoor uit bij een groepje vrienden die vroeger samen hebben gestudeerd hierin. Van deze vier vrienden is er één onder verdachte omstandigheden overleden. Er rijst als snel het idee bij de lezer dat deze ‘dode’ vriend de moordenaar is, maar het duurt alleen even voordat McCabe daar achter komt. Dat is het enige minpuntje aan dit verhaal, maar voor de rest is dit een erg leuk en spannend boek om te lezen.

Ik moet zeggen dat dit debuut van James Hayman mij zeker niet is tegengevallen. Als hij iets minder gemakzucht en nog iets meer spanning weet toe te voegen in zijn volgende boek, dan mogen er wat mij betreft nog veel boeken van zijn hand volgen.

336

9789026126574