Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff November 2008

De schedel

De schedel blijkt al snel een verhaal met veel actie te zijn. Waar het boek nog wat opstarttijd nodig heeft bij aanvang, weet het spectaculair te eindigen. Realistisch is anders, maar vermakelijk is het zeker.

Eve Duncan, de beroemde forensisch beeldhouwer, heeft al tweemaal een verzoek van een van ’s werelds meest gezochte criminelen afgeslagen. Maar uiteindelijk dwingt een gruwelijk dreigement haar er toch op in te gaan. Ze vertrekt naar de Zuid-Amerikaanse jungle, waar de misdadiger een schedel heeft gevonden. Hij wil dat Eve helpt met de identificatie. Hoewel ze beseft hiermee haar eigen leven op het spel te zetten, móét ze wel meewerken: de man heeft haar de sleutel beloofd tot de oplossing van het pijnlijkste mysterie uit haar verleden – de vermissing van haar dochter.

De schedel blijkt al snel een verhaal met veel actie te zijn. Waar het boek nog wat opstarttijd nodig heeft bij aanvang, weet het spectaculair te eindigen. Het dochtertje van Eve wordt al jaren vermist en niemand weet wat er echt met haar gebeurd is. Wanneer Eve gebeld wordt door Moldono om een voor hem belangrijke schedel te identificeren, weigert ze mee te werken aangezien hij een topcrimineel is en zijn hand niet omdraait voor een liquidatie meer of minder. Maar wanneer Moldono bewijzen levert dat hij achter de moordenaar van Eve’s dochtertje kan komen, neemt ze het eerste vliegtuig. Al snel blijkt Moldono’s aartsvijand nummer een, en minstens net zo gevaarlijk, het tevens op de schedel te hebben voorzien en dus op Eve.

Johansen kiest ervoor als rode draad door het hele verhaal actie te gebruiken. Al snel worden de eerste aanslagen op Eve gepleegd en vergelding kan niet uitblijven. Wat het allemaal nog spannender maakt is dat haar partner en een andere goede vriend Eve achterna zijn gereisd en uit zijn op deze vergelding. Al snel raakt haar partner gewond, zal hij het overleven? Eve werkt zich een slag in de rondte om zo snel mogelijk weer naar huis te kunnen, maar daar wordt anders over gedacht door Moldono’s vijand…

Nergens bevat het boek zoveel actie als het plot. De kogels en doden vliegen je om de oren. Realistisch is anders, maar vermakelijk is het zeker. Johansen lijkt te weten wat de lezer wil en deze krijgt dan ook wat hij verwacht. Echt spannend is het verhaal niet, actievol wel. Vermakelijk om te lezen.

333

9789021802374