Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2013

De schakel

Een verassend goed boek dat geniaal in elkaar steekt. In het verleden werd Thilliez eens omschreven als magistraal en daar kan ik het, na het lezen van dit boek, alleen maar hartgrondig mee eens zijn.

Wanneer biologiestudente Eva Louts dood wordt aangetroffen in het Centrum voor Primatologie, lijkt ze slachtoffer van een bizar misdrijf, want ze is ogenschijnlijk aangevallen door een aap die haar schedel heeft ingeslagen. De jonge vrouw deed onderzoek naar linkshandigheid, maar de gegevens blijken van haar computer te zijn verdwenen. Al snel ontdekt rechercheur Franck Sharko dat Eva vlak voor haar dood naar Brazilië is geweest. Ook heeft ze elf gewelddadige criminelen bezocht in de gevangenis, allen linkshandig. Wat was ze op het spoor? De sleutel bevindt zich in drie letters: DNA.

De Schakel maakt onderdeel uit van een tweeluik, maar is ook zelfstandig en zonder voorkennis prima te begrijpen. In het boek staat het duo Franck Sharko en Lucie Henebelle centraal. Beide met een behoorlijk imposant, maar heftig verleden. Al snel bekruipt me dan ook het gevoel dat Thilliez de stereotype politieman neerzet: vlak voor zijn pensioen en in het verleden zijn vrouw en enige dochter kwijt geraakt. Toch laat ik Thilliez hiermee wegkomen, omdat hij zijn hoofdrolspeler niet in zelfmedelijden laat zwelgen. Het is geen rode draad in het verhaal, al speelt het wel een belangrijke rol. Uiteraard speelt de gevoelige relatie tussen Sharko en Lucie wel een centrale rol.

Het verhaal begint direct gewelddadig met de dood van studente Eva Louts. Wat in eerste instantie lijkt op een ongeluk, wordt al snel aangeduid als moord. Vanaf dan volgen de ontwikkelingen zich in rap tempo op. Wat begint in een reguliere zoektocht, brengt de beide hoofdpersonen uiteindelijk tot in de jungle van Brazilië en tienduizenden jaren terug. Het verhaal lijkt uit meerdere verhaallijnen te bestaan, maar in het plot weet Thilliez alle losse uiteinden geniaal aan elkaar te knopen. Hoeveel het verhaal wat ingewikkeld in elkaar zit, met name wegens de theoretische uitleg over DNA en de werking hiervan, maakt Thilliez het begrijpelijk en interessant. Dat maakt echter niet dat het een makkelijk verhaal is ter ontspanning.

Een verassend goed boek dat geniaal in elkaar steekt. In het  verleden werd Thilliez eens omschreven als magistraal en daar kan ik het, na het lezen van dit boek, alleen maar hartgrondig mee eens zijn.

BadgesLeestipBoekenreeks

455

9789021805139