Thriller & Spanning De Fontein April 2010

De Romeinse lusthof

De Romeinse lusthof is echt een boek zoals we gewend zijn van Hewson. Het boek bevat voldoende actie en snelheid en doet denken aan de andere meesters in deze stijl. Toch is het een stuk minder spannend dan zijn voorgangers.

In een verborgen studio in een afgelegen Romeinse wijk, waar het Vaticaan de prostitutie vroeger oogluikend toeliet, worden een man en een vrouw dood aangetroffen voor een van de mooiste schilderijen die rechercheur Nic Costa in zijn leven ooit heeft gezien: een tot dan toe onbekend erotisch schilderij van de grote meester Caravaggio.

Uit het onderzoek van de patholoog-anatoom blijkt dat de vrouw vlak voor haar dood seks heeft gehad. Haar dij is zodanig bewerkt met een mes dat het patroon lijkt op de kenmerkende inkerving die Caravaggio op zijn schilderijen zette. Aanwijzingen leiden Nic Costa naar een groep aristocratische en invloedrijke Romeinen, die zich de ‘extasisten’ noemen. Het is echter vrijwel onmogelijk hun gangen na te gaan, omdat ze van hogerhand worden beschermd tegen onderzoek naar hun duistere praktijken. Costa krijgt hulp in de gedaante van Zuster Agata, een expert op het gebied van 17de-eeuwse schilderkunst. Maar juist zij wordt de spil, de getuige én het doelwit in een zaak die hen beiden terugvoert naar het verleden van Caravaggio en de redenen waarom die destijds Rome moest ontvluchten…

De Romeinse lusthof is echt een boek zoals we gewend zijn van Hewson. Het boek bevat voldoende actie en snelheid en doet denken aan de andere meesters in deze stijl: Brown en Berry. Hoe meer boeken je van het drietal leest, hoe minder verschil je nog ziet. Een van de slotscènes van De Romeinse lusthof lijkt qua idee en actie wel erg veel op een scene uit De Alexandrië Connectie van Berry. Als lezer krijg je dan toch het idee dat de grootmeesters elkaar, en dus de concurrentie goed in de gaten houden en elkaar zelfs inspireren. Toch jammer dat een scene vervolgens voor een groot deel lijkt te zijn gekopieerd.

Het verhaal leest prima weg maar is toch een stuk minder spannend dan zijn voorgangers. Vooral het karakter van hoofdpersoon Nic Costa wordt onvoldoende uitgelicht en wordt zelfs ongeloofwaardig. Hij heeft kort geleden zijn vrouw verloren, maar gaat door het leven alsof er nooit iets gebeurd is. Tevens is het een gemiste kans dat de lezer van begin af aan weet wie de dader is die gepakt moet worden. De politie geeft al snel aan dat sommige mensen zich niet laten pakken en overal mee wegkomen, en dat ze de zaak bij voorbaat als kansloos beschouwen. Uiteraard bijten Costa en zuster Agata zich alsnog in de zaak, maar hun handelingen en denken blijft voorspelbaar en dus weinig spannend. Hierdoor leef je als lezer ook niet mee met de personages.

Kortom, echt een verhaal in de stijl van Hewson, maar helaas heeft hij dit keer de geloofwaardigheid over het hoofd gezien. Dan merk je direct dat dit een behoorlijke afbreuk doet aan het gehele verhaal.

432

9789026126956