Thriller & Spanning De Boekerij Juni 2009

De roeping

Inger Ash Wolfe is een pseudoniem van een bekende Amerikaanse romanschrijver. Wie het ook is: laat hem/haar alsjeblieft doorgaan met het schrijven van dit soort boeken. Die zijn bij een heleboel lezers meer dan welkom.

Inspecteur Hazel Micallef woont al haar hele leven in het stadje Port Dundas. Haar slechte rug, afhankelijkheid van de pijnstillers en recente echtscheiding maken Hazels leven er niet makkelijker op. Haar bejaarde en nogal dominante moeder, die onlangs bij haar in huis is komen wonen, doet dat evenmin. Wanneer er in Port Dundas een gruwelijke moord wordt gepleegd, krijgt Hazel het ook op haar werk zwaar te verduren.

Als het ene slachtoffer na het andere wordt gevonden, hun lichamen zonder bloed, hun mond gefixeerd in vreemde vormen, zit Hazel ineens op de hielen van een werkelijk meedogenloze moordenaar, terwijl alles om haar heen in elkaar stort. Hazel voelt dat de doden haar proberen te roepen. Maar welk geheim delen zij? En zal ze daar achter komen voordat het te laat is?

Spannend, super- super spannend. Ook al ken je de dader vanaf het begin van het boek, toch blijft de spanning in het gehele verhaal aanwezig. Hazel is als hoofdpersoon een goed gekozen en wel uitgewerkt karakter, met haar zere rug en dominante moeder die eigenlijk toch wel lief is. Ook haar mede rechercheurs zijn allemaal leuke of bijzondere personen. De moordenaar is zo reëel neergezet in dit verhaal met zijn eigen gedachtegang en manier van ‘werken’, dat je van hem echt de kriebels krijgt. Maar toch heb je geen moeite om zijn rare beweegredenen te begrijpen of te volgen.

De details in dit verhaal zijn goed en Inger Ash Wolfe is erg vindingrijk geweest met de draai die hij aan het verhaal gegeven heeft. Humor heeft ook zijn plaatsje in dit duistere boek, en het is dan ook bijzonder moeilijk om dit boek opzij te leggen. Het is in een goed leesbare stijl geschreven wat voor mij bij een literaire thriller altijd als een pluspunt geldt.

351

9789022552094