Thriller & Spanning Februari 2018

De rekruut

Wat een spannende thriller, van begin tot eind blijft dit boek je boeien en lukt het je maar niet om hem weg te leggen.

Voormalig geheim agent Evan Smoak helpt als de ‘Nowhere man’ iedereen die hulp nodig heeft en zich tot niemand anders kan wenden. Maar deze keer is degene die zijn hulp inroept een oude bekende: Jack Johns, de man die hem als kind uit een weeshuis wegplukte en opvoedde alsof hij zijn eigen zoon was. De man ook die Even opleidde in het Orphan-project, een officieel niet-bestaand trainingsprogramma van geheim agenten.

In het diepste geheim is een team van huurmoordenaars bezig iedereen die bij het Orphan-project betrokken was uit de weg te ruimen. Ze zitten Jack op de hielen en Evan krijgt van zijn vroegere leermeester nog één allerlaatste opdracht: ga op zoek naar en bescherm mijn laatste protegé en rekruut voor het Orphan-project. Hierdoor komt Evan recht tegenover een oud-collega van hem te staan, Charles Van Sciver, die vastberaden is alle Orphans te doden. Helemaal bovenaan die lijst staat … Orphan X.

In dit boek staat de beste Orphan ooit centraal, namelijk Orphan X oftewel Evan Smoak. Evan leeft een luxe, maar eenzaam leven in Los Angeles. Onder zijn schuilnaam “Nowhere Man’ helpt hij andere mensen in nood. Evan is een weeskind en is door Jack Johns onder zijn hoede genomen en toegelaten tot het Orphans-project, dit is een speciaal trainingsprogramma voor weeskinderen die worden opgeleid tot geheim agenten met speciale vaardigheden. Tijdens Evan zijn opleiding was zijn grootste rivaal Charles Van Sciver, een ander weeskind waarmee Evan in een constante strijd verwikkelt was wie het beste uitblonk in de oefeningen. Zelfs nu nog, na al die jaren, is er een grote rivaliteit tussen Evan en Charles. Zeker nu Charles de leiding heeft gekregen over het Orphan-project en zichzelf als doel heeft gesteld om alle Orphans op te sporen en te doden die uit het programma zijn gestapt. Een Orphan kan eigenlijk niet met pensioen, maar Orphans zijn getraind om zich onzichtbaar en onvindbaar te maken in de Amerikaanse maatschappij.

Als Charles eindelijk Jack Johns gevonden heeft en hem het vluchten onmogelijk maakt is het laatste wat John kan doen een telefoontje naar Evan. Die krijgt de opdracht van zijn leermeester om een pakketje op te pikken en goed voor dit pakketje te zorgen. Vanaf dan ontstaat er een kat en muis spel tussen Evan en Charles met zijn loyale Orphans. Wie wint deze strijd op leven en dood?

Wow! Wat een spannende thriller, van begin tot eind blijft dit boek je boeien en lukt het je maar niet om hem weg te leggen. Het verhaal is heel goed geschreven en de spanning spat er vanaf. Ik heb dit boek heel snel uitgelezen en kijk nu al uit naar de twee andere boeken van deze schrijver. Voor de liefhebbers van actiethrillers is het lezen van dit boek een must, absoluut een aanrader.

392

9789044976373