Literatuur & Romans De Geus Juni 2010

De reis van de lege flessen

De reis met de lege flessen is een intrigerend boek. Ondanks dat er vrij weinig in het verhaal gebeurd, blijft het boeien en is het lastig het boek weg te leggen. Ik had niet eerder een boek van Kader Abdolah gelezen, maar dit boek is zeker niet het laatste!

Bolfazl is een balling uit Iran. Toen hij met zijn familie voet op de vochtige grond van Nederland zette, kon hij geen woord Nederlands praten. Hij kreeg een hoekwoning in een buitenwijk van Zwolle aangeboden. Bolfazl heeft vast besloten een nieuw bestaan in Nederland op te bouwen. Zijn relatie met René, een buurman, roept herinneringen op aan zijn leven in Iran. Naarmate het verhaal vordert en zijn fascinatie voor de Nederlandse cultuur groeit, worden zijn herinneringen sterker. De afloop van het verhaal is fataal. René heeft zelfmoord gepleegd. Bolfazl begint aan zijn tweede zoektocht.

De reis met de lege flessen is een intrigerend boek. Ondanks dat er vrij weinig in het verhaal gebeurd, blijft het boeien en is het lastig het boek weg te leggen. Kader Abdolah laat Bofazl goed uit de verf komen en hetzelfde geldt voor buurman René. De twee zoeken elkaar al snel op wanneer ze buren van elkaar worden. Bofazl is echter de enige in de buurt die contact heeft met René en al snel blijkt waarom. Ondanks Rene’s wat vreemde gedrag blijft Bofazl hem trouw. Dit is goed weergegeven door Kader Abdolah.

Naast de gebeurtenissen in het leven van René, komt ook het leven van Bofazl aan bod, met name het leven voordat hij naar Nederland vluchtte. Ondanks enkele tijd sprongen in het verhaal is het allemaal goed te volgen. Ook wordt je als lezer benieuwd naar het leven van Bofazl voordat hij in Nederland kwam. Wat heeft hem gemaakt tot de man van vandaag?

De reis van de lege flessen is een boek dat mij positief heeft verrast. Ik had niet eerder een boek van Kader Abdolah gelezen, maar dit boek is zeker niet het laatste!

160

9789044517118