Thriller & Spanning A.W. Bruna Augustus 2012

De professor

De gedachtegang van de professor, en de achteruitgang van zijn hersenen, werken als adrenaline. Dit boek houd je op het randje van je stoel. Slapen is onmogelijk voor je weet hoe het afloopt met zowel de professor als het meisje.

De gepensioneerde hoogleraar psychologie Adrian Thomas krijgt een verwoestende diagnose van zijn arts: hij heeft een zeldzame, progressieve en ongeneeslijke vorm van dementie. Thomas, die zijn leven heeft gewijd aan het bestuderen van de menselijke psyche, ziet maar een uitweg: zelfdoding. Maar voor hij tot zijn daad kan overgaan is hij op straat getuige van de ontvoering van een zestienjarig meisje door een blonde vrouw in een bestelwagen.

Thomas wordt verscheurd door zijn geweten: hij wil zijn leven beëindigen, maar voelt zich ook moreel geroepen het meisje te helpen. Maar kan hij nog wel van nut zijn met zijn door dementie geteisterde geheugen, en zet hij daarmee bovendien zijn academische reputatie niet op het spel? Hij besluit te doen wat in zijn vermogen ligt en begint een angstaanjagende, hallucinatoire zoektocht naar de waarheid in een duistere wereld vol internetpornografie en criminaliteit.

De spanning die in dit boek wordt opgebouwd is om te snijden. Katzenbach, een gerespecteerd thrillerschrijver, weet op geniale wijze te wisselen tussen de gedachten van de professor, het ontvoerde meisje, haar ontvoerders en de politieagente die op het onderzoek is gezet. Dit samenspel zorgt voor een ijzingwekkend verhaal, waarbij de diepste, duisterste verlangens van de mens worden blootgelegd.

De onderwereld van het internet en de pornografie op dit medium die door Katzenbach worden gepresenteerd zijn huiveringwekkend. Het is haast niet voor te stellen dat mensen zulke zieke gedachtes kunnen hebben. De ontvoerders zijn ijskoude, psychisch gestoorde mensen die nergens voor terugdeinzen. Dit besef maakt het voor de lezer net zo angstaanjagend als voor het ontvoerde meisje.

De gedachtegang van de professor, en de achteruitgang van zijn hersenen, werken als adrenaline. Je vraagt je als lezer continu af: weet hij straks nog wel wat hij allemaal heeft ontdekt? Is hij straks nog wel voldoende bij zijn verstand om het meisje te helpen? Het wordt een ware race tegen de klok. Dit boek houd je op het randje van je stoel. Slapen is onmogelijk  voor je weet hoe het afloopt met zowel de professor als het meisje.

400

9789022999783