Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Juni 2011

De privélerares

Jonathan Kellerman heeft al een indrukwekkende lijst met titels op zijn naam staan, en ik kan me dan ook zeker voorstellen dat veel mensen zijn boeken opvreten. Tenslotte zijn Milo en Alex leuke hoofdpersonen en de verhalen kloppen ook aan alle kanten.

Elise Freeman wordt dood aangetroffen in haar bad. Op een dvd die in haar boekenkast wordt gevonden, beschuldigt ze drie mannen van ernstige mishandelingen. Zij zijn – net als Elise – docenten op één van Los Angeles’ elitescholen. Voor het onderzoek probeert rechercheur Milo Sturgis door te dringen in deze school, maar de elite sluit de rijen, beducht voor een schandaal. Als er één moment is waarop Sturgis de kundigheid van zijn vriend, de psycholoog Alex Delaware, kan gebruiken is het nu. Het slachtoffer zelf had veel te verbergen en er zijn verdachte te over. Wanneer Alex en Milo de druk op hen – een minnaar, studenten, collega’s – opvoeren, blijkt één van hen bereid om nogmaals te doden…

Na al enkele boeken van zijn vrouw Faye Kellerman te hebben gelezen, was voor mij nu een boek van Jonathan aan de beurt. Ongetwijfeld zal er ook nog wel eens één van hun zoon Jesse in de pen staan. Ik moet zeggen dat ze qua schrijfstijl elkaar niet erg veel ontlopen.

Dit verhaal is goed opgebouwd en de karakters zijn allemaal anders en hebben voldoende diepgang, zo kun je ze dan ook goed uit elkaar houden en daardoor is het verhaal goed te volgen. De drie mannen die in het begin van het verhaal worden beschuldigd zijn eigenlijk geen drie mannen, maar twee mannen en een vrouw. Ze geven het begin van het verhaal een slinger de goede richting in maar hebben eigenlijk de rest van het verhaal vrij weinig betekenis meer. Soms gingen die universiteitstermen me wel wat boven de pet, maar als je een rijke Amerikaan bent weet je waarschijnlijk precies wat ze betekenen. Om eerlijk te zijn vind ik het begin van dit boek een beetje onrustig en zoekende naar een verhaallijn, maar naar mate het verhaal vordert, wordt de richting gevonden en wordt het boek dan ook spannender en beter.

288

9789021805214