Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff Oktober 2009

De paradijsvogelbloem

De Paradijsvogelbloem is interessant en gepassioneerd verhaal en is vlot geschreven. Een erg leerzaam en vermakelijk verhaal over planten, liefde en spiritualiteit.

Lila Nova werkt op een reclamebureau in New York. Na haar scheiding voelt ze zich eenzaam en alleen. Dan ontmoet ze David, een plantenverkoper op Union Square. Hij vertelt haar de mythe van de planten van verlangen. Wie ze alle negen heeft, ziet zijn wildste dromen in vervulling gaan. David verkoopt haar een tropisch plant, haar eerste, en haar liefde voor orchideeën ontluikt zich.

Een paar dagen later stapt Lila toevallig een wasserette binnen. Die staat boordevol weelderige planten. Armand, de eigenaar van de wasserette, beweert alle negen planten te bezitten. Lila is ondertussen geobsedeerd geraakt door de mythe. Als Armands planten worden gestolen, door toedoen van Lila, gaat zij met hem naar Yucatán in Mexico om nieuwe exemplaren van de bijzondere planten te zoeken. In de jungle sluit een derde plantenliefhebber zich bij hen aan: Diego. Hun zoektocht blijkt niet alleen wijsheid over planten op te leveren, maar biedt Lila ook diepere inzichten over leven en liefde.

De Paradijsvogelbloem is interessant en gepassioneerd verhaal en is vlot geschreven.  Door de onverwachtse gebeurtenissen die Lila meemaakt laat de auteur zien dat ze heel veelzijdig is in haar manier van schrijven. Het boek bevat veel details over planten, waarbij de Latijnse namen en mythes die erbij horen uitvoerig in het verhaal zijn verweven. Als het verhaal zich vervolgens naar Mexico verplaatst krijgt het verhaal een nieuwe wending waarbij we een andere kant te zien krijgen van Lila. Dit maakt het voor de lezer nog interessanter, want je wilt graag weten hoe deze ontwikkelingen zullen verlopen. Een erg leerzaam en vermakelijk verhaal over planten, liefde en spiritualiteit. In één woord geweldig.

288

9789021802053