Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff Oktober 2019

De P.S. I love you club

Hoewel er regelmatig sprake is van behoorlijk want sentiment, wordt het verhaal nergens te sentimenteel. Dit weet Ahern goed te doseren.

Wanneer Holly Kennedy wordt benaderd door de P.S. I Love You Club wordt haar rustige leven op zijn kop gezet. Geïnspireerd door de brieven van Holly’s overleden man wil de club dat Holly hen helpt met het schrijven van hun eigen afscheidsbrieven. Als Holly één ding niet wil, is het teruggaan naar het verdriet van toen. Nu, zeven jaar later, wil ze juist vooruitkijken. Maar Holly leert leden van de club toch kennen en ze beseft dat wanneer je van iemand houdt, er altijd nog iets te zeggen valt…

Dit boek is het vervolg op de wereldwijde bestseller P.S. I love you, het boek waarmee Ahern grote bekendheid vergaarde. En wat een vervolg! In dit boek zien we hoe het Holly vergaat, zeven jaar na het overlijden van haar man. Ze heeft inmiddels een nieuwe vriend met wie ze serieuze plannen heeft om te gaan samenwonen. Ook werkt ze in de tweedehands winkel van haar zus. Als ze daar op een dag door iemand wordt vastgeklampt, moet ze daar in eerste instantie niets van weten. Wanneer deze vrouw enkele weken later komt te overlijden, komt Holly, ongewild, toch in de P.S. I love you club terecht. Allemaal terminaal zieke personen die een laatste liefdevolle daad voor hun nabestaanden willen optuigen en Holly’s hulp vragen… Holly wordt hierdoor weer teruggevoerd naar haar verleden.

Ik was altijd groot fan van Ahern maar haar laatste boeken vond ik echt wat minder aansprekend, te ver afstaan van de realiteit. Ik was dan ook een beetje huiverig om aan dit boek te beginnen, nog wel het vervolg op het succesvolste boek van Ahern. Die angst was nergens voor nodig gelukkig! Het is leuk om te lezen hoe het Holly en haar familie enkele jaren later vergaat. En ook hoe het Holly in haar nieuwe relatie vergaat. Welke invloed de gebeurtenissen uit het verleden hebben op haar huidige leven. Daarbij neemt het verhaal je middels flashbacks mee naar het verleden en leren we haar eerste man, en het ontstaan van hun relatie, nog beter kennen. Hoewel er regelmatig sprake is van behoorlijk want sentiment, wordt het verhaal nergens te sentimenteel. Dit weet Ahern goed te doseren. Ahern blijkt ook een kei in het tot leven laten komen van haar personages. We leren de verschillende terminaal zieken goed kennen, zonder dat Ahern te veel personen hierin opvoert. Je gaat echt met de personages meeleven, zeker met de jonge Ginny die net moeder is geworden van een dochter.

Net zoals het eerste deel, zal ook dit deel verfilmd gaan worden en ik ben hier dan ook zeer benieuwd naar. Ahern heeft met dit boek mijn eerdere twijfels compleet weggenomen en ik ben weer fan! Complimenten ook voor het ontwerp van de prachtige cover.

320

9789024584925