Thriller & Spanning Ambo | Anthos Oktober 2013

De overdosis

De wisseling van deze perspectieven zorgen voor een prachtig totaalplaatje. Niet alleen krijg je als lezer mee hoe de ouders omgaan met de stress van de leugens die zich almaar opstapelen, maar ook hoe de buitenwereld hierin staat.

Joanna en Alistair reizen met hun negen weken oude zoontje naar Australië. Ze willen de kleine Noah laten zien aan hun familie en een voogdijregeling voor Alistairs dochter treffen met zijn ex-vrouw. Door een misverstand dienen ze Noah in het vliegtuig te veel medicijnen toe. Uren later blijkt Noah te zijn overleden. IN shock en doodsangst dat ze alles zullen verliezen wat hun lief is, besluiten Joanna en Alistair aangifte te doen van ontvoering. Het hele land duikt op de zaak en iedereen heeft er een mening over. Er ontstaat een mediahetze waarbij niemand gespaard blijft. Zal de waarheid aan het licht komen?

Dit was het eerste boek dat ik las van Helen FitzGerald. Ik had al wel over haar gehoord, in de zin van: “Dat is een schrijfster met een heel aparte stijl. Ze is allesbehalve conventioneel.” Ik wist dan ook niet wat ik moest verwachten van dit boek, het verhaal sprak me in ieder geval erg aan: Hoe ver ga je als ouders om je eigen hachje te redden na een vreselijk drama? Het boek wordt op de cover omschreven als  een literaire thriller, maar dat klopt niet. Het is een drama. Op literair niveau, dat absoluut wel. Fitzgerald beschrijft het verhaal vanuit het oogpunt van zowel de moeder, Joanna, als de ex-vrouw van Alistair, Alexandra.

De wisseling van deze perspectieven zorgen voor een prachtig totaalplaatje. Niet alleen krijg je als lezer mee hoe de ouders omgaan met de stress van de leugens die zich almaar opstapelen, maar ook hoe de buitenwereld hierin staat. Alexandra, die verwikkelt is in een keiharde voogdijzaak en nog steeds worstelt met haar eigen minderwaardigheidsgevoel nadat Alistair haar verliet, is een interessant personage. De manier waarop zij naar Joanna en Alistair kijkt is hoe de wereld ook aankijkt tegen bijvoorbeeld de ouders van Madeleine McCann. De twijfels, de inzichten, de voorkeur voor een positieve versie van de waarheid; namelijk dat de ouders onschuldig zijn. De vergelijking met Madeleine McCann kwam tijdens het lezen steeds bij me naar boven. Zij verdween uit een appartementencomplex, baby Noah ‘verdween’ uit een auto. Beide toen ze alleen werden gelaten door de ouders.

Het boek wisselt echter niet alleen van perspectief, maar ook van tijd. Er wordt geschakeld tussen het verleden, en dus het perspectief van Joanna, en de tegenwoordige tijd, waarbij Joanna gevolgd wordt bij een rechtszaak tegen haar. De details hiervan blijven echter vaag: Waar is Alistair? Wordt ze aangeklaagd voor de dood van Noah of iets anders? En waarom doet ze haar uiterste best om zo gek mogelijk over te komen? Deze vragen worden pas op het einde beantwoord. Fitzgerald bouwt de spanning hiermee goed op. Het hele boek is een zoektocht naar de uitkomst. Hoe eindigt het voor Joanna en Alistair? Welke veranderingen maken zij beide door? De overdosis is een hoogst interessant boek die de juiste vragen stelt en de personages door een rollercoaster van emoties laat gaan. De schrijfstijl van Fitzgerald, kort, bondig, recht voor zijn raap, zorgt voor een perfecte sfeer. De overdosis is absoluut een aanrader maar pas op: dit verhaal en de personages kruipen onder je huid. Gegarandeerd.

279

9789041425010