Literatuur & Romans Ambo | Anthos Juni 2013

De ontmoeting

Het is een eenvoudig verhaal met een seksueel tintje in de trend van Vijftig tinten grijs. En als we dan toch gaan vergelijken, vond ik dit verhaal persoonlijk meer aanspreken en prettiger om te lezen door de vlotte schrijfstijl.

Nadine de Jong runt samen met haar vrienden een goedlopend cateringbedrijf in Brabant. Daniel Holland is een jonge succesvolle ondernemer en beroemd ontwerper. Als zij elkaar bij toeval ontmoeten, springt de vonk over.
De dominante Daniel sleept Nadine mee in de wereld van glitter, glamour en erotische fantasieën. Ze volgt hem naar luxehotels en sterrenrestaurants en vergezelt hem op de rode loper. Overweldigd door Daniels Charme en extravagante levensstijl verliest Nadine geleidelijk de grip op haar leven. Daniel zegt dat hij om haar geeft, maar blijft moeilijk te doorgronden en geeft bovendien weinig prijs van zijn verleden. Gaandeweg begint bij de hopeloos verliefde Nadine de vraag te rijzen: is dit liefde, of alleen maar lust?

Nadine is een jonge vrouw met een goedlopend cateringbedrijf wat zij runt samen met haar twee vrienden Dennis en Yvonne. Ze neemt het leven volgens haar moeder veel te serieus, zou meer moeten genieten. Nadine hecht veel waarde aan haar familie en aan haar vrijheid, ze werkt dan ook niet graag voor een baas. Ze hecht absoluut geen waarde aan mode en loopt het liefst in haar versleten jeans met een simpel zwart shirt erboven. Dit alles totdat ze op een beurs in Amsterdam de beroemde ontwerper Daniel Holland ontmoet. Een knappe succesvolle jongeman met veel seksuele ervaring. Vanaf het eerste moment dat ze elkaar ontmoeten spat de seksuele spanning tussen de twee van de bladzijden af. Daniel zet haar hele leven op zijn kop en tot haar eigen verbazing laat ze zich maar wat graag commanderen door de dominante Daniel. Ze wordt meegesleurd in zijn wereld vol luxe diners, premières en seksuele uitspattingen. Ze geniet met volle teugen en kan bijna niet meer zonder Daniel.

De schrijfster weet levendig te omschrijven hoe ze geniet van het lekkerste eten wat ze ooit heeft geproefd, of van de beste seks ooit op manieren waarop ze nooit had verwacht te kunnen genieten. Maar daarnaast ook de onzekerheden van Nadine. Waarom zou hij op een “simpel” burgermeisje vallen terwijl hij dagelijks wordt omringd door de meest prachtige vrouwen. Of waarom laat hij steeds niets van zich horen, en waarom verteld hij niets over zijn verleden.

Het is een eenvoudig verhaal met een seksueel tintje in de trend van Vijftig tinten grijs. En als we dan toch gaan vergelijken, vond ik dit verhaal persoonlijk meer aanspreken en prettiger om te lezen door de vlotte schrijfstijl. De personages zijn meer uitgediept (ik kijk dan ook uit naar het tweede deel dat al klaar ligt!) en Daniel is een stuk minder dominant.

Al met al een heerlijk boek, wat lekker wegleest.

BadgesLeestipBoekenreeks

333