Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff Mei 2008

De onschuldige magiër

Het boek vormt een prima inleiding in de serie, hoewel er na het lezen van het boek nog een hoop vragen onbeantwoord blijven, krijg je als lezer wel genoeg informatie om door te blijven lezen.

De jonge visserszoon Asher is niet gelukkig met zijn bestaan in het bekrompen dorp van zijn jeugd. Zijn moeder is al jaren geleden op tragische wijze overleden, dagelijks ruziet hij met zijn vader en de pesterijen van zijn zes broers is hij meer dan zat.
In zijn wanhoop besluit Asher zijn fortuin en levensgeluk te zoeken in het verre Dorana, de hoofdstad van het koninkrijk Lur, land van prines, bedelaars, huurlingen en met magie begiftigde Doranen, de krijgermagiërs die het koninkrijk eeuwenlang met hun magie beschermen.

Asher heeft het geluk aan zijn zij. In de straten van Dorana dwingt hij het op hol geslagen paard van de Doraanse kroonprins Gar tot stilstaan. Gar, die geen enkel talent voor magie heeft en daarom het zwarte schaap van de koninklijke familie is, biedt hem een baantje aan in de koninklijke stallen. Wat Asher echter niet weet, niet kán weten, is dat de leden van een geheim genootschap, dat zich tot taak heeft gesteld een eeuwenoude vorm van magie weer tot leven te wekken, elke stap die hij in Dorana doet met scherpe ogen volgen. Allemaal kijken ze uit naar de komst van de Onschuldige Magiër, die ooit het koninkrijk voor de ondergang zal behoeden. Maar er zijn ook anderen, voor wie de komst van de Onschuldige Magiër een regelrechte bedreiging vormt, die het hoofd niet bij voorbaat in de schoot willen leggen. En dan begint het avontuur pas echt…

De Onschuldige Magiër is het eerste boek dat ik van Miller gelezen heb. Altijd leuk om te kijken of een nieuwe schrijver het er een beetje vanaf brengt. Ik kan gelijk zeggen dat Miller me prima is bevallen. Asher is aan het begin een beetje een onhebbelijk personage, maar gaandeweg zullen de meeste hem steeds meer mogen. Asher is wat onbehouwen en achterdochtig, maar dit wordt mooi in evenwicht gebracht door prins Gar, met wie hij veel optrekt. Gar is wat subtieler en goedgelovig. Samen vormen ze een prima duo. De rest van de personages zijn ook interessant, maar hadden wat mij betreft wel wat meer uitgediept mogen worden. De relatie tussen magie-loze Gar en zijn magisch zeer begiftigde zusje is nog wel een vermelding waard. Ik kijk tijdens het lezen regelmatig uit naar de ontmoetingen tussen de twee.

De setting, de stad Dorana, is interessant genoeg om de lezer te boeien, maar had wel iets meer uitgewerkt gemogen. Veel van de geschiedenis van de stad blijft nog onduidelijk, hopelijk brengt het volgende boek wat meer uitleg. Ook had ik wel iets meer magie verwacht na het lezen van de achterkant van het boek. Aangezien er gesproken wordt over krijgermagiërs, had ik verwacht dat de vuurballen van de bladzijde zouden spatten. Dit valt echter reuze mee. De magie die er wel behandeld wordt is overigens wel origineel.

Het boek vormt een prima inleiding in de serie, hoewel er na het lezen van het boek nog een hoop vragen onbeantwoord blijven, krijg je als lezer wel genoeg informatie om door te blijven lezen. Ik ben erg benieuwd naar het volgende deel. Er mag naar mijn idee wel iets meer vaart in zitten dan deel 1, maar desondanks denk ik dat menig fantasy liefhebber wel geboeid zal raken door De Onschuldige Magiër.

592

9789024527786