Literatuur & Romans De Boekerij November 2007

De oneindige wijsheid van Harriet Rose

De oneindige wijsheid van Harriet Rose is een aangenaam boek met een verfrissend onderwerp. Gelukkig zorgt oma Nana voor de humoristische noot in het boek.

Harriet Rose is een doodgewone tiener, die in haar dagboek filosofische bespiegelingen optekent. Ze heeft daar veel steun aan als haar vader plotseling overlijdt. Op haar veertiende verjaardag krijgt Harriet een geweldig cadeau: haar moeder heeft Harriets wijsheden laten drukken in een oplage van 1000 exemplaren. Nu is het zaak om het boek te verkopen. Met hulp van haar moeder en oma lukt dat wonderwel. Er volgen bestellingen, interviews en televisieoptredens: Harriets leven als schrijfster raakt in een stroomversnelling- en haar oneindige wijsheid had haar niet voorbereid op de mediahype die volgt.

Het boek komt op mij wat langdradig over. Als de mediahype van start gaat is het veelal een herhaling van zetten, eenzelfde soort gebeurtenissen blijven elkaar opvolgen. Ook is het verhaal niet realistisch te noemen. Een doodnormaal meisje dat zo intelligent is en op zo’n treffende wijze zichzelf weet te verwoorden op papier is zeldzaam. Hoe zij vervolgens omgaat met de media-aandacht is wat overtrokken. Daarin is zij juist een klein meisje dat niet weet wat haar overkomt, dit maakt dat Harriet toch af en toe als lief en onschuldig overkomt.

De moeder en oma van Harriet zijn verantwoordelijk voor de reclame en verkoop van het boek, maar al snel blijkt dat haar moeder de enige redelijk normale vrouw van het stel is. Het is jammer dat Harriet vaak zo arrogant overkomt in het verhaal, waardoor ik mij al snel schaarde bij de ploeg mensen die niet gelooft in de Meditaties van Harriet. Het is moeilijk sympathie voor Harriet op te wekken als zij zichzelf zo geweldig vindt en als een van de grootste filosofen van de toekomst ziet.

Toch is het gekozen onderwerp van het boek nieuw en gedurfd. Een thema als filosofie wordt niet vaak aangesneden in een boek en al helemaal niet op een dergelijk luchtige manier. Janney weet dit goed neer te zetten. Toch is het jammer dat werkelijk het hele  boek hierom draait. Personen die totaal niet geïnteresseerd zijn in filosofie kunnen het boek beter links laten liggen.

320

9789022548561