Science Fiction & Fantasy Luitingh Sijthoff September 2007

De ondergang van het woord

Wie zich door het stroeve begin van het boek weet te worstelen, zal ontdekken dat de ondergang van het woord best een spannende fantasy is.

Na zijn avonturen op het vasteland keerde Edgewick Lichtmaker – Wick voor zijn vrienden – terug naar zijn plichten in de Veste van de Wereldwijsheid van Nevelveen. Zoals iedereen weet is dit de laatste plek op aarde waar de monsters van Onwetendheid, Bijgeloof en Onlogica niet kunnen komen. Inmiddels is Wick in de Veste opgeklommen tot Grootmagister Lichtmaker, kortom, de halfling is nu een belangrijk man. En hoewel zijn hoge leeftijd hem beperkingen oplegt, kiest Wick nog steeds met graagte het zeegat om in de wereld op verkenning te gaan. Daarbij laat hij zich nu noodgedwongen vergezellen door een aangenomen hulpje, een eigenwijs schepsel dat luistert naar de naam Jugh.

Een ontmoeting op volle zee met een kobold-schip leidt tot Juhgs ontdekking van een machtig boek, dat op onverklaarbare wijze in de handen van de kobolds is geraakt. Algauw leidt deze significante gebeurtenis tot verbijsterende onthullingen, ontdekkingen die een voorbode zijn van de komst van een kwaad dat een regelrechte bedreiging vormt voor de Veste van Wereldwijsheid, waar het Woord in de vorm van tienduizenden boeken ooit een veilige behuizing vond. Zal het woord deze nieuwe dreiging overleven?

In de ondergang van het woord volgen we de avonturen van de halfling Jugh. Deze bibliothecaris heeft de veilige Veste van Wereldwijsheid verlaten om per schip de wijde wereld in te trekken. Toeval brengt hem tot de ontdekking van een boek. Aangezien boeken voor een bibliothecaris een van de waardevolste zaken zijn, moet Jugh zijn aangeboren voorzichtigheid opzij zetten en het boek proberen te redden.

Deze gebeurtenissen zijn het begin van een spannend fantasy verhaal. Jammer is alleen dat dit begin wel erg lang duurt. Ongeveer de eerste helft van het boek verloopt in een vrij traag tempo. We krijgen veel inzichten in de denkwijzen van Jugh en in zijn verleden. Daarnaast worden we geïntroduceerd in de rol van boeken binnen de wereld waar Jugh in leeft. Hoewel een goede introductie vaak prettig kan zijn, zijn de inzichten in Jugh te vaak beschreven. Op een gegeven moment weet je het als lezer wel. Daarnaast gebeurt hierdoor erg weinig in de eerste helft van het boek. Er gebeuren dan een paar spannende dingen, maar niet genoeg om de lezer te blijven boeien. Daarnaast blijft Jugh als hoofdpersoon wat saai, zijn eeuwige voorzichtigheid en innerlijke dialogen wekten bij mij als lezer een aantal malen irritatie op.

Gelukkig gaat het tempo een stuk omhoog in de tweede helft van het boek. Dit is een stuk spannender en bevat heel wat meer actie. Er vindt veel magie plaats en er gebeuren dan een aantal aardige veldslagen en gevechten. Het boek verandert dan plotsklaps in een echte page-turner. De gebeurtenissen zijn leuk beschreven en er komen een aantal interessante karakters bij. Wel is jammer dat het boek dan opeens wel erg abrupt eindigt. Fantasyboeken worden vaak in reeksen geschreven, maar vaak zijn er wel wat gebeurtenissen die aflopen in een bepaald deel. Bij de ondergang van het woord is dit echter anders. Je weet aan het einde eigenlijk net zoveel als in het begin. Veel blijft nog onduidelijk.

Wie zich door het stroeve begin van het boek weet te worstelen, zal ontdekken dat de ondergang van het woord best een spannende fantasy is. Jammer van het abrupte einde, hopelijk houdt het volgende deel van deze serie het snelle tempo aan en geeft het ons meer inzichten in wat er nou precies aan de hand is.

400

9789024522149