Thriller & Spanning VBK Media April 2013

De ogenverzamelaar

Eerst doodt hij de moeder, dan ontvoert hij het kind. De vader heeft 45 uur de tijd om het kind te vinden. Als hij de deadline niet haalt, overlijdt het kind. Maar dan is de gruwel nog niet voorbij: bij alle teruggevonden lijken ontbreekt het linkeroog. Elk spoor ontbreekt, maar er is een mogelijke getuige: een blinde fysiotherapeut die door fysiek contact het verleden van haar patiënten kan zien. Mogelijk heeft ze recentelijk de ogenverzamelaar behandeld…

De ogenverzamelaar is het eerste deel van een tweeluik. Prima om afzonderlijk te lezen, maar het valt sterk aan te raden te beginnen met De ogenverzamelaar, gevolgd door Wijd open.

In dit deel staat Alexander Zorbach centraal. Fitzek kiest ervoor te beginnen met de epiloog. Zorbach maakt een verkeerde beoordeling wanneer iemand een baby van een viaduct wil gooien. Hij besluit het roer om te gooien en gaat als journalist aan het werk bij een niet hoogstaande krant. Sensatie staat voorop. Zorbach zijn oude contacten en inzicht in de misdaad leveren hem aardige artikelen op. Totdat hij zelf betrokken wordt bij het spel van een moordenaar… De moordenaar doodt de moeder van het ontvoerde kind en sluit deze vervolgens op. De vader heeft exact 45 uur en 7 minuten om zijn kind te vinden.

Zorbach kent een van de gedode slachtoffers persoonlijk en komt zo in een kat en muis spel terecht. Gaandeweg ontmoet hij de blinde Alina, een jongedame die niet te peilen is en Zorbach weet niet goed wat hij met haar aan moet. Ze zegt een voorspellende gave te hebben, al moet Zorbach hier in eerste instantie niets van hebben. Tot haar voorspellingen grotendeels uit blijken te komen. Zowel de karakters van Zorbach als Alina zijn goed uitgewerkt. Ze hebben ieder hun nare trekjes, maar toch gaat de lezer van ze houden. Als lezer moet je echter wel openstaan voor de gave van Alina. Als je dit niet doet, krijgt het duo soms wel erg makkelijk aanwijzingen over waar ze moeten zijn.

Vanaf de eerste bladzijde is er actie en spanning in het verhaal. De gebeurtenissen volgen elkaar in zeer snel tempo op wat maakt dat je verder wilt blijven lezen. De korte hoofdstukken helpen daarbij zeker. Ook wordt het verhaal vanuit verschillende perspectieven verteld, dat komt het alleen maar ten goede.

In het plot knoopt Fitzek alle losse eindjes behendig aan elkaar. De lezer krijgt overal antwoord op de vragen. Toch weet de echte Fitzek lezer al in welke hoek hij de dader moet zoeken. Fitzek weet het verhaal echter af te sluiten met een bloedstollende cliffhanger. Je moet vervolgens wel verder lezen in het vervolg Wijd open. Ondanks dat de boeken afzonderlijk te lezen zijn, is het bijna niet te doen om Wijd open met deze cliffhanger links te laten liggen.

362

9789026134333