Literatuur & Romans De Bezige Bij Oktober 2014

De offers

Van Beijnum is gezegend met een gouden pen. Hiermee weet hij als geen ander diepgang te geven aan zijn hoofdpersonages, en hij past zijn schrijfstijl zelfs aan op elk personage.

Tokio, 1946. De Nederlandse rechter Rem Brink is een van de rechters van het Tokio Tribunaal, waar de grootste Japanse oorlogsmisdadigers terechtstaan. Ter afleiding van de machtsspelletjes en voortdurend wisselende allianties van zijn collega’s probeert Brink het hem vreemde en totaal verwoeste land te verkennen.

Als Brink de Japanse zangeres Michiko ontmoet, die tijdens de bombardementen op Japan haar ouders heeft verloren, ontluikt een liefde die niet zonder gevaar blijkt. Gedwongen vertrekt ze naar haar geboortedorp in de bergen, waar vlak daarvoor in stilte gruwelijke oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden.

Kees van Beijnum stelt in deze roman onnadrukkelijk maar beslist de vraag naar goed en kwaad, en naar de morele verantwoordelijkheid van het individu.

De offers is een magistrale roman over (zelf)opoffering, het maken van moeilijke keuzes en het afwegen van gevolgen. Zowel Rem Brink, Michiko en haar neef Hideki, die ook wordt geportretteerd, hebben hun eigen afwegingen om bepaalde keuzes wel of niet te maken. En dit komt niet altijd overeen met de wens van de maatschappij. Desondanks hebben zij het lef, of juist niet, om bepaalde keuzes te maken. Dit resulteert in een adembenemend mooie, intrigerende roman.

Kees van Beijnum is een schrijver met een groot oeuvre, waaronder het verfilmde Oesters van Nam Kee, De vrouw die alles had, Paradiso en Een soort familie. Net als zijn eerdere werk wordt ook De offers geprezen in de pers. En terecht, want het is een prachtig, indringend boek. Alle drie de personages krijgen de aandacht en zorg die ze verdienen, en je sluit ze alle drie even makkelijk in je hart. Het Tokio van 1946 komt tot leven op de pagina’s van Van Beijnum, en sinds Dagboek van een geisha van Arthur Golden ben ik niet meer zo onder de indruk geweest van een boek over Japan.

Van Beijnum is gezegend met een gouden pen. Hiermee weet hij als geen ander diepgang te geven aan zijn hoofdpersonages, en hij past zijn schrijfstijl zelfs aan op elk personage. Dit is op de eerste plaats bijzonder knap, maar zorgt op de tweede plaats voor nog meer diversiteit in zijn verhaal. De offers is een vuistdikke roman, maar laat je hier niet door afschrikken. Het is een boek om bij weg te dromen, en een van de beste romans die ik dit jaar las.

BadgesLeestip

544

9789023486282