Chicklit Arena Oktober 2007

De New Yorkers

Dit is een originele en mooie roman over het leven en vriendschap, en natuurlijk de trouwste vrienden die er zijn, honden.

De bewoners van een appartementengebouw vlakbij Central Park doen hun uiterste best om elkaar te negeren. Maar dat is onmogelijk tijdens het uitlaten van je hond. Een van de bewoners, Jody, wordt tijdens het wandelen met haar enorme hond Beatrice betoverd door de glimlach van haar buurman Everett. Die begint net te wennen aan zijn leven na zijn scheiding en raakt op zijn beurt in de ban van Howdy, de pup van de nieuwste bewoonster Polly. Doris hun sceptische overbuurvrouw heeft een hekel aan viezigheid en bovenal haat ze honden. Totdat ze er door omstandigheden zelf een krijgt…

Dit verhaal gaat over de verschillende bewoners in een flatgebouw aan Central Park. We krijgen allemaal een kijkje in het leven van deze o zo verschillende personen. Het boek wordt in verhaalvorm beschreven en het blijft een raadsel welk persoon je op de hoogte houdt van de taferelen van de bewoners. Dit maakt het verhaal mysterieus en origineel. Aangezien we meeleven met de verschillende bewoners kan iedereen zich wel herkennen in een van de personen. De bewoners komen allemaal evenveel aan bod en het leuke is dat elk karakter flink wordt uitgediept, dit alles maakt het verhaal dynamischer.

Honden spelen ook een grote rol in het boek, wat iedere hondenliefhebber een glimlach op zijn gezicht doet brengen. Er komen gebeurtenissen aan bod die voor hondenbezitters herkenbaar voorkomen. Het is ook mooi beschreven hoe mensen kunnen veranderen door een huisdier. De bewoners komen door hun honden ook in contact met elkaar en merken dat ze misschien toch meer gemeen hebben met elkaar dan ze in eerste instantie dachten.

We krijgen ook een andere kijk op New York, hoe Schine  de stad beschrijft doet een beetje dorps aan. Geweldig om te lezen dat er in zo’n grote stad gezamenlijke barbecues worden gehouden op straat.  Dit is een originele en mooie roman over het leven en vriendschap, en natuurlijk de trouwste vrienden die er zijn, honden.

270

9789069748627