Thriller & Spanning The House of Books April 2009

De navigator

Ik heb alle boeken van Clive Cussler, en mag dan ook een groot fan worden genoemd. Daarom keek ik dan ook hals reikend uit naar dit nieuwe deel van hem. Na de eerste tien bladzijden zat ik dan ook weer helemaal in het verhaal en begreep ik waarom ik zoveel van de boeken van Clive Cussler houd.

Jaren geleden is er uit een museum in Bagdad een oud Fenicisch beeld gestolen dat bekendstaat als de Navigator, en sommige mensen zijn tot alles bereid om het in handen te krijgen. Het eerste slachtoffer is een gewetenloze handelaar in antiquiteiten, die in koelen bloede wordt vermoord. De tweede man op hun lijst is een onderzoeker van de Verenigde Naties, die als Kurt Austin en Joe Zavala van het NUMA-team niet op tijd te hulp waren gekomen, nu op de bodem van de oceaan zou liggen.

Wat is er zo speciaal aan dit beeld? Vraagt Austin zich af. De zoektocht naar antwoorden voert het team mee op een verbijsterende odyssee door tijd en ruimte, een tocht die niet minder omvat dan de verloren schatten van koning Salomon, een mysterieus pak documenten dat hoogstpersoonlijk door Thomas Jefferson is gecodeerd, en een top-secret wetenschappelijk project dat de wereld voor altijd kan veranderen…

Hoofdpersonen in dit 32ste, in het Nederlands vertaalde, boek van Clive Cussler zijn Kurt Austin en Joe Zavala. Beide zijn directeur speciale projecten voor een overheidsgebonden bedrijf, de NUMA, die zich volgens het verhaal bezig houden met alles wat er op, in en onder zee gebeurt.

Ook dit is weer een spannend exemplaar. Oké, de hoofdpersonage zijn altijd iets te slim, goed en mooi, maar je wilt ook helemaal niet dat ze dood gaan, dat is ook de charme van een Cussler-boek. Verder zijn deze boeken ook altijd bijzonder goed uitgedacht. Vaak komen Austin en Zavala in een benarde positie waarvan je denkt: hoe komen ze daar nu weer uit? Maar de fantasie van Clive Cussler heeft er altijd weer een oplossing voor. Verder zijn ze enorm goed gedetailleerd over bijvoorbeeld de omgeving, de werking van bepaalde machines of auto’s en de historische feiten van Amerika, zodat je er altijd een goede voorstelling van kunt maken.

Leuk detail is dat de NUMA tegenwoordig echt bestaat, niet in de vorm van het boek, maar een door Clive Cussler zelf gefinancierde stichting die zich bezig houd met het opsporen en onderzoeken van verloren vergaande schepen en schatten. Ze zijn dan ook de ontdekkers van het wrak van Amerika’s eerste onderzeeër. Ik hoop dan ook dat de oude meester nog lang blijft leven, zodat ik nog vaak van zijn boeken kan genieten.

BadgesLeestip

383

9789044322682