Thriller & Spanning Ambo | Anthos November 2006

De nacht van vier november

Het boek bevat weinig tot geen spanning en datgene wat als spanning moet doorgaan is bijzonder langdradig en neerslachtig. Het plot op zich is saai en de sfeer van het boek is eentonig.

De nachtmerrie van elke ouder wordt werkelijkheid voor Jon en Magnhild Moe. Hun zeventienjarige dochter Jonna verdwijnt spoorloos op de avond van vier november. Het politieonderzoek brengt niets op, enkel dat Jonna op de avond van vier november tegen haar ouders heeft gelogen. Jon blijft steeds hopen op de terugkeer van zijn dochter, terwijl Magnhild het realistischer ziet en besluit om verder te gaan met het leven. Jon heeft nachtmerries en sluit zich volledig van de wereld af, ook van zijn vrouw. Magnhild merkt dat het bergaf gaat met haar echtgenoot en probeert met hem te praten. Hoe meer zij probeert bij hem door te dringen, des te meer sluit hij zich af, tot hij geen woord meer zegt.

Het verlies van Jonna en de bijkomende stress drijft hen steeds verder uit elkaar. Jon zoekt professionele hulp en Magnhild wordt een totaal andere persoon. Na een jaar besluiten ze dat het zo niet meer verder kan, ze besluiten uit elkaar te gaan.

De nacht van vier november kan nauwelijks een thriller genoemd worden. Het boek bevat weinig tot geen spanning en datgene wat als spanning moet doorgaan is bijzonder langdradig en neerslachtig. Het plot op zich is saai en de sfeer van het boek is eentonig. Hierdoor is het lastig jezelf aan te zetten om door te blijven lezen. De enige reden dat je blijft lezen is om te weten wat er met de dochter is gebeurd, maar ook dit blijkt een farce aangezien er weinig tot geen wendingen zijn in het plot en het boek géén echte afloop heeft.

Veruit het enige positieve aan het boek is dat de leefwereld en de emoties van het echtpaar goed en realistisch worden weergegeven. De nacht van vier november is voornamelijk een verspilling van drukinkt, papier en leestijd.

226

9789041411327